درمانگاه و کلینیک شهر راز از جمله درمانگاه های تخصصی و دارای تجهیزات پزشکی پیشرفته در شیراز است که در آن تمامی خدمات مربوط به توانبخشی و فیزیوتراپی، دندانپزشکی، خدمات مربوط به بیماری های قلب و عروق، درمان مشکلات گوارش، درمان و بهبود انواع زخم، دیالیز و غیره زیر نظر بهترین متخصصان و پزشکان انجام می گیرد.

همچنین این مرکز مجهز به بهترین وسایل برای درمان و تشخیص عارضه ی بیماران می باشد. استفاده از تجهیزات پزشکی در شیراز  می تواند تاثیر بسزایی در تشخیص نوع بیماری و همچنین درمان آن داشته باشد. درمانگاه شهر راز کلیه خدمات پزشکی خود را با به روز ترین و بهترین تجهیزات ارائه می کند.

انواع لوازم و تجهیزات پزشکی

لوازم و تجهیزات پزشکی به وسایل و ابزارهایی گفته می شود که پزشک با استفاده از آنها امور مربوط به کار درمان را انجام می دهد. این وسایل شامل ابزارهای تشخیصی مثل دماسنج و دستگاه فشارسنج، تجهیزات پوششی مثل گان و روپوش ها و وسایل یکبار مصرف پزشکی مثل انواع دستکش و ماسک می باشد.

لوازم یکبار مصرف پزشکی به لوازمی اطلاق می شود که برای نگهداری افراد بیمار در بیمارستان و منزل ضروری است تا از روز عفونت و بیماری به سایر افراد که با بیمار یا محیط بیمارستان و درمانگاه در ارتباط هستند جلوگیری شود.

تجهیزات پزشکی تشخیصی هر نوع تجهیزات یا ابزاری است که در تشخیص وضعیت بیمار در بیمارستان استفاده می شود. براساس علائم شرح داده شده توسط بیمار، پزشک با استفاده از تجهیزات مناسب برای ارزیابی وضعیت بیمار را انجام می دهد و با این ابزار به دنبال هرگونه ناهنجاری در اندام های آسیب دیده یا قسمت هایی از بدن است که باعث بروز علائم می شود، می گردد.

ما در اینجا به بررسی و معرفی انواع تجهیزات پزشکی از قبیل لوازم تشخیصی و لوازم یکبار مصرف پزشکی می پردازیم :

انواع لوازم و تجهیزات پزشکی

دستگاه های تصویربرداری پزشکی :

تصویربرداری پزشکی نوعی فناوری است که برای ایجاد یک تصویر از فضای داخلی بدن انسان استفاده می شود.

تصویر تولید شده توسط دستگاه های تصویربرداری برای آنالیز بالینی و بررسی مشکلات پزشکی استفاده می شود. بسیاری از تجهیزات تصویربرداری پزشکی ، مانند رادیوگرافی (دستگاه اشعه ایکس) ، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (اسکن MRI) ، سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی وجود دارد که کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است.

گذشته از دستگاه های تصویربرداری پزشکی ، تجهیزات دیگری نیز وجود دارند که برای تشخیص در بیماران استفاده می شوند. برخی از تجهیزات غیر تصویری که برای تشخیص به کار میروند عبارت اند از:  استتوسکوپ ها یا گوشی پزشکی ، داپلرها و پالس اکسیمتری است.

تجهیزات پزشکی بادوام (DME) :

DME عمدتاً برای مراقبت و استفاده بیمار در منزل تهیه می شوند. این تجهیزات باید توسط پزشک معالج و به منظور اهداف پزشکی و درمانی تجویز شوند. برای مدت طولانی قابل استفاده هستند و می توانند در بیمارستان یا خانه برای مراقبت از بیمار استفاده شوند.

انواع مختلفی از تجهیزات پزشکی با دوام شامل موارد زیر است :

صندلی چرخدار یا صندلی چرخدار برقی، تخت بیمارستان و تخت معاینه، واکرها ، عصا و یا هر نوع تجهیزات کمکی برای تحرک، تجهیزات کششی، تشک فشار، پمپ های انسولین، بالابرهای بیمار، دستگاه های کلیه، مخازن اکسیژن ثابت یا قابل حمل، ونتیلاتورهای کنسانتره اکسیژن. اصطلاح دوام از این واقعیت ناشی می شود که این نوع تجهیزات از نظر کیفیت آزمایش شده و مورد تایید قرار گرفته اند.

DME گونه ای طراحی شده اند که ایمنی و آسایش بیماران را پشتیبانی می کنند. برخی از ویژگی های رایج تجهیزات پزشکی با دوام شامل ویژگی های غیر لغزشی بودن،استحکام و داشتن تحمل بار و وزن  است.

از آنجا که این تجهیزات توسط پزشک تجویز می شود ، اغلب هزینه های دستیابی به یک مورد از آنها توسط بیمه درمانی پوشش داده می شود.

لوازم یکبار مصرف پزشکی

لوازم یکبار مصرف پزشکی

تجهیزات پزشکی در حوزه درمان :

تجهیزات درمانی، وسیله پزشکی یا ابزاری است که برای معالجه یک بیماری خاص طراحی شده است. این تجهیزات با استفاده از فناوری های نوین به منظور رفع هرگونه ناهنجاری ها برای بازگرداندن عملکرد در اندام ها یا بافت های آسیب دیده در بدن ساخته می شوند.

تجهیزات درمانی می تواند شامل تجهیزات جراحی نیز باشد. انواع مختلفی از تجهیزات درمانی را در زیر بررسی می کنیم :

پمپ های تزریق : این نوع تجهیزات درمانی در بیمارستان استفاده می شود. این پمپ ها برای تزریق دارو و سایر مایعات با یک دبی مشخص به سیستم گردش خون بیمار طراحی شده است.

این دستگاه به صورت داخل وریدی استفاده می شود اما می تواند تزریق های اپیدورال یا شریانی را نیز انجام دهد. استفاده از این دستگاه آسان و مطمئن است زیرا در مدت زمان معینی مقدار مایعات کنترل شده را به سیستم گردش خون بیمار تزریق می کند.

دستگاههای جراحی LASIK : استفاده از فناوری LASIK در درجه اول برای معالجه بیماری های چشم مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تجهیزات پزشکی برای بیمارانی که از نزدیک بینی ، هایپروپی و آستیگماتیسم رنج می برند طراحی شده است.

استفاده از لیزر در پزشکی فناوری مهم به شمار می رود که برای معالجه بیماری ها و وضعیت های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. لیزیک دستگاهی است که امواج اشعه الکترومغناطیسی را برای کاربردهای بالینی ساطع می کند.

این طول موج ها در مورد سطح انرژی و مدت زمان پالس متفاوت است و با توجه به نوع کاربرد،  تنظیمات آن  توسط پزشک معالج تعیین می شود.

تجهیزات پزشکی درمانی در روش های جراحی : این وسایل شامل این موارد هستند : کلاه های جراحی ، لباس ، دستکش یا عینک (برای تیم جراحی)، گاز و پارچه (برای بیماران)

وسایل جراحی

وسایل جراحی

 

تجهیزات پزشکی برای پشتیبانی از عملکرد طبیعی بدن :

همانطور که از نام آنها پیداست ، این تجهیزات پزشکی برای حفظ عملکرد بدنی بیمار در نظر گرفته شده اند. گاها بدون استفاده از این تجهیزات کمکی اندام بدن دارای عملکرد خوب و کافی نخواهد بود و نیاز تا یک وسیله کمکی عملکرد و وظایف اندام را پشتیبانی کند.

امروزه در زمینه پزشکی انواع مختلفی از تجهیزات پزشکی پشتیبانی وجود دارد ، مانند این موارد :

دستگاههای قلبی یا بای پس قلبی ریوی (CB) . این نوع تجهیزات به طور موقت به عنوان قلب یا ریه های بیمار عمل می کنند و گردش خون و اکسیژن رسانی را در بدن بیمار تسهیل می کنند. در واقع  به عنوان نوعی گردش خون خارج از بدن شناخته می شود.

تجهیزات تنفسی :  این نوع دستگاه برای حرکت هوای تنفس به داخل و خارج از ریه ها طراحی شده است. این دستگاه برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند یا قادر به تأمین کافی اکسیژن در بدن نیستند ، استفاده می شود.

دو نوع ونتیلاتورهای پزشکی وجود دارد. یکی با استفاده از ماسک و سوپاپ کیسه ای و به طور دستی تنظیم و استفاده می شود. دیگری توسط یک کامپیوتر اداره می شود. این دستگاه را می توانید در بیمارستان ها در بخش مراقبت های ویژه یا بیمارانی که در خانه از آنها مراقبت می شود ببینید.

دستگاه دیالیز : دیالیز روشی است که برای از بین بردن املاح اضافی یا سموم موجود در خون از آن استفاده می شود و به همین دلیل افرادی که از آن استفاده می کنند دارای کلیه های آنها آسیب دیده هستند که قادر به انجام عملکرد خود یعنی تصفیه خون نیست.

در واقع استفاده از دیالیز نوعی درمان برای جایگزینی کلیه است. دستگاههای دیالیز برای افرادی که آسیب کلیوی دارند یا عملکرد کلیه در آنها از دست رفته ضروری است.

انكوباتور :  این دستگاه پزشکی است که برای مراقبت های ویژه نوزادان استفاده می شود. و طراحی آن به شکلی است که شرایط مناسب برای نگهداری نوزاد را همانند محیط داخل بدن تقلید کرده و نوزادان تازه متولد شده برای برخی از اختلالات در آن قرار می گیرند و اغلب همراه با چند تجهیزات پزشکی دیگر مانند هود پزشکی  استفاده می شوند.

گوشی پزشکی

گوشی پزشکی

 

تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی :

استفاده از این تجهیزات اغلب در کلینیک های پزشکی یا آزمایشگاه های تشخیصی دیده می شود. این نوع تجهیزات برای تجزیه و تحلیل خون ، ادرار ، ژن ها و سایر مواد بیولوژیکی در نظر گرفته شده اند.

در زیر رایج ترین نمونه های تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در زمینه پزشکی آورده شده است : آنالایزر گاز خون، آنالایزر شیمی، منابع جمع آوری خون، آنالایزر الکترولیت، آنالایزرهای آزمایش دارو، آنالایزرهای انعقادی، آنالایزر خون شناسی، آنالایزر ادرار، سیستم های میکروبیولوژیکی.

با پیشرفت فناوری پزشکی ، می توان انتظار داشت که انواع بیشتری از تجهیزات پزشکی در حال ظهور باشند. این خبر خوبی برای بیمارانی است که می توانند با بهره گیری از جدیدترین فناوریهای وخدمات پزشکی و تشخیص با کیفیت برخوردار باشند.

کلینیک شهر راز ارائه دهنده انواع خدمات و پزشکی در کلیه زمینه ها می باشد. این مرکز با بکارگیری پیشرفته ترین تجهیزات و همچنین کادر پزشکی مجرب آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز می باشد.

به یاد داشته باشد که تجهیزات پزشکی پیشرفته در کنار پزشکان متخصص می تواند روند تشخیص و بهبود بیماری تسریع بخشد.

شما می توانید برای مشاوره و یا گرفتن نوبت با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.