درمانگاه و کلینیک شهر راز از جمله درمانگاه های دارای تجهیزات پزشکی در شیراز است که در آن تمامی خدمات مربوط به توانبخشی و فیزیوتراپی زیر نظر بهترین متخصصان و فیزیوتراپیست ها انجام می گیرد. همچنین این مرکز مجهز به بهترین وسایل توانبخشی برای کمک به بیماران معلول می باشد. در این مرکز پزشک وسایل توانبخشی با توجه با شدت آسیب یا وضعیت بیمار تجویز می کند. انجام حرکت ورزشی مناسب برای به دست آوردن عملکرد اندام ها و عضوهایی که مدت ها بدون حرکت بوده اند از دیگر خدمات توانبخشی در این مرکز است.

انواع وسایل توانبخشی

افراد مختلفی ممکن است در طول زندگی در اثر سانحه یا تصادف، عضو یا بخشی از بدن خود را از دست بدهند به طوری که برای ادامه زندگی نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی داشته باشند.

گاهی نیز فرد بر اثر یک نقص مادرزادی فاقد عضو یا قسمتی از اندام است که برای انجام کارهای روزانه مثل راه رفتن، نشستن و سایر امور نیاز به استفاده از وسایل کمکی دارد. اینگونه افراد معمولا تحت درمان توانبخشی قرار می گیرند.

توانبخشی در واقع شامل یک سروی روش ها تدبیرهایی پزشکی و روانشناختی است ک به فرد معمول یا کسی که دارای نقص عضو است کمک می کند تا تا بتواند هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی در سطح اجتماع بهبود یابد و دچار گوشه نشینی و مشکلات روحی نگردد.

در این راستا وسایل و تجهیزاتی با توجه به نوع عارضه ای که ممکن است فرد دچار آن باشد طراحی و ساخته می شوند که به وسایل توانبخشی شهرت دارند. ما در این جا به انواع وسایل توانبخشی اشاره و کاربرد هر یک را مورد بررسی قرار میدهیم .

آشنایی با تخصص پزشکان درمانگاه تخصصی در شیراز:

درمانگاه تخصصی در شیراز فعالیت خود را برای درمان نمودن بیماری های گوناگون، توسط بهترین پزشکان چندین سال است که آغاز نموده و موفقیت بسیار زیادی برای درمان بیماری ها داشته است. پزشکان درمانگاه تخصصی شهر راز تخصص بسیاری در درمان بیماری ها دارند و شما می توانید برای درمان نمودن بیماری های خود به این کلینیک مراجعه کنید.

1_ اسکوتر معلولین :

اسکوتر در واقع همان ویلچر برقی است. این نوع از وسایل توانبخشی برای افرادی است که از ناحیه کمر به پایین فلج اند و توانایی حرکت و راه رفتن را ندارند. اسکوتر برقی نیروی محرکه خود را به وسیله جریان برق و باتری هایی که در وسیله تعبیه شده اند تامین می کند.

و دارای دکمه هایی برای جهت دهی به چرخ هاست که مشابه به فرمان ماشین عمل کرده و به شخص معلول این امکان را می دهد که بتواند بدن زحمت و یا فشار به دست ها به آسانی تغییر جهت دهد.

این وسیله توانبخشی دارای انواع مختلفی می باشد که بستگی به تعداد چرخ آنها دارد و شامل اسکوتر های 3 و 4 چرخی می باشند. نوع دیگری از این وسایل توانبخشی اسکوتر های مسافرتی هستند که به آسانی می توان آنها را جمع و بسته کرد و در صندوق ماشین جا داد.

اسکوتر معلولین

اسکوتر معلولین

2_ تشک مواج :

این تشک از وسایل توانبخشی است به طور ویژه برای افرادی طراحی شده که مدت زمانی زیادی را به طور روزانه در رختخواب به سر میبرند. افراد معلولی که به دلیل فلج شدن در ناحیه کمر و پاها باید مدام روی تخت دراز بکشند ممکن است دچار زخم بستر شوند.

این نوع از وسایل مواد برای جلوگیری از مبتلا شدن به زخم بستر استفاده می شود. تشک مواج مجهز به پمپ تهویه هوا است که و هوا می تواند در این تشک جریان پیدا کند و از رشد باکتری های بی هوازی که باعث زخم بستر می شوند جلوگیری کند.

اینجا را کلیک کنید تا بیشتر بدانید

آشنایی با تجهیزات پزشکی : بسیاری از افرادی که می خواهند در کلینیک شهر راز، دندان های خود را درمان کنند باید در مورد تجهیزات پزشکی در شیراز اطلاعات خود را بیشتر کنند. بدون شک وسیله های بسیار زیادی در دندانپزشکی وجود دارد که شما با آنها مواجه شده اید ولی شاید با نام آنها و عملکردی که دارند آشنایی نداشته باشید

همچنین طراحی استفاده شده در این تشک ها طوری است که می توانند باد و خالی شوند و بدین ترتیب باعث جلوگیری از زخم بستر گردند. بسته به نوع و شدت زخم بستر نوع تشک مواج استفاده شده نیز می تواند متفاوت باشد.

تشک مواج

3_ واکر :

واکر ها یکی از مهم ترین وسایل توانبخشی به شمار می رود. این وسایل توانبخشی که دارای 4 پایه هستند به شخص کمک می کنند تا هنگام راه رفتن تعادل خود را حفظ کند یا اگر به سختی راه می رود به او کمک می کند تا از آن به عنوان یه تکیه گاه در حرکت استفاده کند.

افرادی که بعد از تصادف و یا عمل نیاز است که هر چه زودتر راه بروند تا ماهیچه پایه و انقباضات آن برای راه رفتن مشکل پیدا کند باید از این نوع از وسایل توانبخشی استفاده کنند. گاهی افراد مسن به دلایل درد های مفصلی و یا سکته های مغزی دچار فلج نسبی در اندام های تحتانی می شوند و برای راه رفتن و حرکت کردن باید از واکر استفاده کنند.

جدیدا امکاناتی به واکر ها استفاده شده شامل چرخ دار کردن پایه ها یا اضافه کردن سبد خرید در قسمت جلویی واکر که می تواند استفاده از این نوع وسایل توانبخشی را راحت تر کند.

4_ عصا :

عصا نیز مانند واکر از وسایل توانبخشی است که برای کمک به حفظ تعادل استفاده می شود. عصا به افراد کمک می کند تا از فشاری که به ناحیه تحتانی و لگن و چاها وارد می شود کم کنند و بخش زیادی از فشار وارده به هنگام راه رفتن و حرکت به عصا منتقل می شود.

بیشتر افرادی که از این نوع وسایل توانبخشی استفاده میکنن مسن هستند و ممکن است ن.ع عصایی که استفاده می کنند مناسب مشکل و وضعیت آنها نباشد. انواع مختلفی از عصا وجود دارد که که با توجه به نوع وضعیت جسمی استفاده از آنها نیز متفاوت است.

عصا های استاندارد از جنس چوب یا آلومینیوم است و دسته آنها به شکل دسته چتر است. عده ای از متخصصان معتقدند که این نوع دسته در عصا می تواند باعث فشار به مچ و کف دست شود و مشکلاتی برای این ناحیه از دست ایجاد کند.

بعضی دیگری از عصاها دارای دسته تفنگی هستند که میزان فشاری که به کف دست وارد می کنند کمتر است و مشکل خاصی را به وجود نمی آورند. عصاها جهارپاهیه نیز برای تحمل کردن فشار بیشتر و معمولا در افرادی استفاده می شود که وزن بیشتری دارند و قدرت تکیه گاهی آنها نیز بیشتر از سایر عصاها است. چوب های زیر بغل نیز جز این نوع از وسایل توانبخشی به شمار می روند.

انواع عصا

انواع عصا

5_ ماساژور :

ماساژ دادن یکی از راه های مکمل برای کاهش درد و ناراحتی های موضعی است. ماساژ دادن علاوه بر این به حفظ آرامش و حس خوب نیز کمک می کند. بعضی از مواقع ممکن است در اثر نشستن طولانی یا ایستادن عضلات دچار گرفتگی شود و ماساژ دادن می تواند راه درمانی مناسبی باشد.

انواع مختلفی از ماساژور ها وجود دارد مثل ماساژور کف پا، ماساژور صورت و ماساژور برای بخش های مختلف بدن. همچنین این نوع از وسایل توانبخشی در شکل های متفاوت نیز ارائه می شوند.

مثا صندلی های ماساژور که برای ماساژ کمر و پشت و  یا مدل های دستی که به برای ماساژ نقاط کوچکتر بدن استفاده می شود. این ماساژور ها دارای غلتک های کوچکی هستند که کار ماساژ را انجام می دهد.

6_  ویلچر :

ویلچر یک صندلی متحرک به شمار می رود و افرادی که دارای آسیب های نخاعی شدید در ناحیه کمر و پا هستند از آن استفاده می کنند. این نوع از وسایل توانبخشی دارای تنوع بسیار بالایی می باشند و دارای دو نوع برقی و دستی هستند.

در ویلچر های دستی چرخ های بزرگی در دو طرف تعبیه شده اند که برای به حرکت درآمدن کافی است چرخ ها را با دست کمی حرکت دهید. در ویلچر های برقی نیروی محرکه ای توسط باتری برای حرکت تامین می شود.

استفاده از ویلچر می تواند برای بسیاری از ناراحت کننده باشد کاها در مکان های عمومی مسیرهای مناسب برای عبور اشخاص ویلچری وجود ندارد. در اماکنی مثل بیمارستان ها از وسیله ای به نام بالابر بیمار استفاده می شود تا به وسیله ی آن بتوان شخص را برای انجام کارهای ضروری جا به جا کرد.

ویلچر دستی

7_ ابزارهای کمکی برای توالت و حمام :

معمولا افراد مسن برای نشستن و برخاستن و یا ایستادن طولانی مدت دچار مشکلاتی می شوند. یا اتفاق ممکن است برای افراد معلول مادرزاد یا کسانی که در اثر حادثه دچار نقص عضو و یا آسیب شده اند نیز ممکن است به اینگونه از وسایل توانبخشی احتیاج پیدا کنند.

استفاده از وسایل توانبخشی می توانند انجام کارهای روزانه مثل رفتن به توالت و یا حمام را برای این اشخاص بسیار آسان کند. یکی از این وسایل توانبخشی استفاده از گیره حمام و توالت است.

به هنگام نشستن در توالت این دستگیره به شخص کمک میکند تا تعادل خود را حفظ کند و دچار لغزش و افتادن روی زمین نگردد و همچنین در حمام برای ایستادن زیر دوش می توان با استفاده از این وسیله توانبخشی با حفظ تعادل ایستاد.

از دیگر انواع وسایل بخشی کمک کننده به هنگام توالت و حمام می توان این موارد را نام برد : صندلی حمام تاشو، توالت فرنگی پلاستیکی تاشو، توالت چرخدار، چهارپایه حمام ، صندلی دیواری حمام، صندلی چرخدار شست و شو و انواع دستگیره حمام و توالت.

تمامی خدمات مربوط به توانبخشی مثل فیزیوتراپی و انجام ورزش های مربوط به توانبخشی در کلینیک شهر راز انجام می گیرد متخصصان و پزشکان در حوزه توانبخشی این مرکز بهترین وسایل توانبخشی که مناسب با وضعیت شما باشد را برایتان تجویز و نحوه ی بکارگیری آن را به شما شرح خواهند داد.

شما می توانید این وسایل توانبخشی را هنگام تجویز در همانجا تهیه کنید. شما عزیزان می توانید برای گرفتن نوبت و یا مشاوره با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.