پانسمان های نوین چیست

پانسمان های نوین در واقع نسل جدیدی از پانسمان ها هستند که دارای ویژگی ها و یا آپشن هایی برای بهبود کیفیت زخم می باشند. این پانسمان ها همچنین روند درمان و التیام زخم را تسریع کرده و کوتاه می کند. از تکنیک ها و ترکیبات متفاوتی برای ساخت پانسمان های نوین استفاده می شود.

امروزه ساخت و استفاده از پانسمان های نوین به شدت رو به افزایش است و تیم های تحقیقاتی بسیاری در دانشگاه و مراکز سراسر جهان به روی پروژه های مربوط به پانسمان های نوین تحقیقات و بررسی می کنند تا بتوانند حداکثر خصوصیات مفید برای درمان بهتر و زودتر زخم ها را در این این پانسمان ها قرار دهند که در این اینجا به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم.

درمانگاه و کلینیک شهر راز از جمله درمانگاه های دارای تجهیزات پزشکی در شیراز است که در آن تمامی خدمات مربوط به درمان انواع زخم  و سایر خدمات پزشکی توسط  پیشرفته ترین وسایل و تجهیزات انجام می گیرد. کادر حرفه ای مجرب برای درمان انواع زخم ها به خصوص زخم های پای دیابتی در کنار به کار بردن  روش های جدید درمانی مثل استفاده از پانسمان های نوین، می تواند به شکل موثری زخم ها را بهبود بخشد. این مرکز برای انجام تمامی بانداژ های مربوط به زخم های شدید و مزمن و از پانسمان های نوین بهره برده تا شما عزیزان هر چه زودتر روند درمان را طی کرده و سلامت خود را بدست آورید.

از نمونه پانسمان های نوین تولید شده می توان به پانسمان زخم نانو الیاف که از پروتئین های طبیعی موجود در گیاهان و حیوانات تهیه شده اشاره کرد. زخم های تحت درمان با این پانسمان های نوین چنان سریع به بهبود زخم کمک می کند که جای هیچ گونه زخمی باقی نمی ماند.

مثل پروتئین های گیاه سویا که در بهبود و بازسازی بافت تاثیرات مثبتی دارد. در واقع هر آن چیزی که بتواند در مقیاس نانو برای تهیه بانداژ و پانسمان قرار گیرد و دارای اثرات مثبت جهت بازسازی بافت و التیام زخم باشد، پایه و اساس پانسمان های نوین را تشکیل می دهد.

دانشمندان ایرانی نیز پانسمان های تولید کرده اند که رشد جدید بافت را تحریک می کند و می تواند انواع مختلفی از زخم ها و سوختگی نوع یک و دو را درمان کند. گروه دیگری از پانسمان های نوین شبیه به پوست انسان باشد.

پانسمان های نوین

استفاده از پانسمان های نوین

فواید استفاده از پانسمان های نوین

بیشتر پانسمان های نوین دارای ساختاری شبیه به ماتریس بین سلولی و بیوپلیمرهای موجود در سلولهای انسانی هستند که محیط مطلوب و بدون استرس را در سلولهای انسانی فراهم می کند و باعث تسریع در تقسیم سلولی و روند بهبودی زخم ها می شود.

پانسمان های نوین دارای یک ماتریس انعطاف پذیر است که می تواند بر روی انواع مختلف زخم ها قرار بگیرد. علاوه بر این ، واکنشهای آلرژیک را کاهش می دهد و در هنگام جوش خوردن و بهبود زخم، آسیب بافت کمتری به همراه دارد.

این نوع از پانسمان را می توان برای درمان انواع زخم ها از جمله زخم های دیابتی ، زخم بستر ، نوع یک و دو سوختگی ، زخم های مزمن و زخم های نوروپاتیک استفاده کرد. همچنین برای معالجه زخم های ناشی از آرتریت روماتوئید ، انواع مختلف بریدگی و لک ها ، زخم های پیوند و همچنین زخم های شریانی و زخم های وریدی می توان از پانسمان های نوین استفاده می شود.

پانسمان های نوین می تواند هزینه های درمان را کاهش دهد، زیرا به صورت یک پکیج عمل کرده و دارای ویژگی هایی است که در مجموع زمان و هزینه های بهبودی زخم را کاهش می دهد.

هنگامی که با استفاده از پانسمان های نوین زمان بهبود زخم کاهش یابد، تاثیرات روانی مثبتی بر روی فرد و همچنین کیفیت زندگی آنها می گذارد و از رفت و آمد های وقت گیر و گاها مشکل، جلوگیری می شود.

در ضمن مراکز درمانی وقت بیشتری دارند تا به سایر بیماران رسیدگی کنند. استفاده از پانسمان ها به ویژه در افراد دیابتی که دچار زخم به خصوص در ناحیه پا می شوند، بسیار کاربرد دارد.

حاوی موادی و پلمیرهای هیدروکلوئیدی می باشند که فعالیت آنزیم ها در سطح زخم مهار می کند و زمان بهبودی زخم پا را در بیماران دیابتی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. که این موضوع به جلوگیری از قطع عضو های غیر ضروری کمک می کند.

استفاده از پانسمان های نوین برای انواع زخم ها

وسایل و تجهیزات پزشکی درمان زخم دیابت

همانطور که می دانیم دیابت یک بیماری نسبت شایع است که در سنین مختلف ایجاد می گردد. در این بیماری به علت عدم جذب گلوکز و قند خون میزان آن در رگ ها و خون بالاست و به مرور این مقدار از گلوکز به مویرگ ها و رگ های خونی بدن مخصوصا در ناحیه تحتانی و پایینی بدن که گردش خون ضعیف تر است، آسیب می رساند و باعث ایجاد زخم در پاهای فرد دیابتی می گردد.

حدود 15 درصد از افراد دیابتی در طول زمان به زخم پا دچار می شوند که در بعضی از آنها با وجود مراقبت های درمانی منجر به قطع میشود. بسیاری از زخم های دیابتی قابل پیشگیری هستند با استفاده از کفش ها و جوراب های مناسب و همچنین تغییر در شیوه ی زندگی و رعایت بعضی مسائل. اما هر چه زخم زمان بیشتری از ایجاد زخم بگذرد و درمان نگردد احتمال قطع عضو در آن ناحیه بیشتر می گردد.

این زخم ها دارای درجه بندی های متفاوت هستند. تجهیزات پزشکی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها برای درمان زخم های دیابت استفاده کرد . زمان بهبود را زخم را کاهش داد. استفاده از پانسمان های نوین برای بانداژ زخم پای دیابتی یک گزینه مناسب از وسایل و تجهیزات پزشکی درمان زخم دیابت است.

با توجه به نوع زخم و درجه آن انواعی از پانسمان های نوین برای درمان وجود دارد. برای زخم های تازه ایجاد شده که مدت زیادی از آن نمیگذرد برای جلوگیری از عفونت از پانسمان هایی استفاده می شود که حاوی مواد و ترکیبات ضد عفونی کننده موضعی هستند.

استفاده از این پانسمان های نوین باعث کاهش دستکاری زخم و باز و بسته کردن آن برای ضد عفونی می شود و به سرعت بهبود کمک می کند. در زخم های دیابتی پیشرفته برای جلوگیری از ایجاد عفونت استفاده از پانسمان هایی توصیه می شود که دارای مواد آنتی باکتریال قوی مثل نقره است.

استفاده از پانسمان های نوین آنتی باکتریال نقره دار با خشک نگه داشتن محیط و اطراف زخم و همچنین ضد عفونی کردن زخم تاثیر بسزایی در تسریع بهبود زخم دارد.

پانسمان های نقره برای درمان زخم های دیابتی

پانسمان های نقره برای درمان زخم های دیابتی

کفش های طبی

یکی دیگر از وسایل و تجهیزات پزشکی درمان زخم دیابت کفش های طبی هستند. پاها در افراد دیابتی یکی از نقاط ضعف اصلی به شمار می رود. گاهی پوشیدن کفش نامناسب باعث ایجاد فشار و تاول در پا می شود که جلوگیری از این نکته برای پاهای دیابتی بسیار حیاتی است.

کفش های طبی مخصوصی وجود دارند که پوشیدن آنها باعث کاهش فشار به پا می شود. این کفش ها دارای نوار های دوختی خارجی می باشند که باعث ایجاد خراش نشوند.

همچنین دارای جای پاشنه و انگشت هستند که پا به راحتی می تواند در درون کفش جا به جا شود بدون اینکه انگشتان به هم برخورد کنند. همچنین دیبات در این افراد منجر به بدشکلی پا نیز می گردند که می توان آن را کفش های مخصوصی پوشش داد و از بروز هرگونه درد وناراحتی جلوگیری کرد.

کفش های طبی بیشتر برای پیشگیری از زخم استفاده می شوند و برای درمان بیشتر از پانسمان های نوین و دیگر تجهیزات پزشکی استفاده می شود. کفش های طبی فقط مختص افراد دیابتی نیست، بلگه افراد زیادی که دارای مشکلات پاشنه پا، کف پای صاف و درد مفاصل در ناحیه ساق یا مچ پا هستند، نیاز به استفاده  انواع مختلف از کفش های طبی دارند.

کفش های طبی ارتوپدی برای درمان و اصلاح ناهنجاری و بدشکلی های پا توسط پزشک ارتوپد تجویز می گردد. افراد دیگری که از کفش های طبی استفاده می کنند شامل کسانی است که مبتلا به میخچه پا می شوند. درد در ناحیه کمر و خستگی زودرس به هنگام راه رفتن همگی می تواند با کفش های طبی درمان شوند و کاهش یابند.

کفش های طبی

کفش های طبی

خدمات درمانی که در درمانگاه شهر راز صورت می گیرد از خدمات مربوط به دندانپزشکی تا درمان زخم ها که به طور ویژه در کلینیک زخم انجام می شود، همگی با بروزترین و پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی انجام می گیرد.

کلینیک زخم در این مرکز که به درمان انواع زخم مثل زخم های ناشی از سوختگی، جراحی و یا زخم های ناشی از تصادف و سایر زخم ها می پردازد، مجهز به انواع پانسمان های نوین برای درمان زخم ها است.

درمان زخم در کلینیک شهر راز با استفاده از پانسمان های نوین صورت گرفته تا زمان و کیفیت بهبود زخم کاهش یابد. شما عزیزان برای درمان مشکلات و بیماری هایی مثل درمان زخم پای دیابتی می توانید به این کلینیک مراجعه کنید و این شیوه ی جدید درمان بهره مند شوید.

برای گرفتن نوبت و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با درمانگاه شهر راز تماس بگیرید.