دیابت و فشار خون دو بیماری خطرناک

متاسفانه فشار خون و قند خون دو بیماری شایع است که امروزه نیز با توجه به سبک زندگی افراد رو به افزایش است. فشار خون بالا به عنوان فشار سیستولیک (هنگامی که قلب منقبض می شود) تعریف می شود حداقل 140 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک (هنگامی که قلب بین ضربان قلب استراحت می کند) فشار حداقل 90 میلی متر جیوه ثبت می شود.

 درمانگاه و کلینیک شهر راز از جمله درمانگاه های تخصصی و دارای تجهیزات پزشکی در شیراز است که در آن تمامی خدمات مربوط به درمان فشار خون و قند خون انجام می گیرد. افراد مبتلا به دیابت و فشار خون برای اندازه گیری روزانه باید از انواع دستگاه مناسب در منزل استفاده کنند. پزشکان ما در این مرکز می توانند یاری رسان شما عزیزان باشند.

افرادی که دارای تغییرات روزانه در فشار خون هستند پزشک توصیه میکند برای اینکه وضعیت سلامت آنها تحت کنترل باشد، اندازه گیری فشار خون را در منزل انجام دهند.

بیشتر کسانی که مبتلا به فشار خون و قند خون هستند نظارتی بر کنترل بیماری خود ندارند زیرا دستگاه فشار خون و یا قند خون را در اختیار ندارند که بتوانند در منزل و یا هر مکان دیگر از آن استفاده کنند.

پزشکان معتقدند که افراد مبتلا به فشار خون بالا یا مشکوک به فشار خون بالا باید بطور معمول دارای دستگاه فشارخون در منزل شوند. فشار خون بالا و دیابت ترکیبی از بیماری های خطرناک به شمار می روند.

30 درصد از افرادی که مبتلا به دیابت هستند دارای نوساناتی در فشار خون می باشند و دارو های فشار خون مصرف می کنند و فشار خون نرمال در این افراد معمولا زیر 80/20 است. با شیوع بالای این دو بیماری، به نظر می رسد فشار خون بالا و دیابت با یکدیگر همدست می شوند تا فرد تا سیستم گردش خون را دچار نوسان و اختلال کنند.

در واقع ، بسیاری از افراد دیابتی باید فشار خون خود را کنترل کنند. این شرایط اگر بدون درمان یا کنترل نشده باقی بماند ، باعث می شوند این دو بیماری یکدیگر را وخیم تر کنند. دیابت توانایی کشش رگهای خونی را کاهش می دهد و وضعیت فشار خون را پیچیده تر می کند.

درمانگاه و کلینیک شهر راز از جمله درمانگاه های تخصصی و دارای تجهیزات پزشکی در شیراز است که در آن تمامی خدمات مربوط به درمان فشار خون و قند خون انجام می گیرد. افراد مبتلا به دیابت و فشار خون برای اندازه گیری روزانه باید از انواع دستگاه مناسب در منزل استفاده کنند. پزشکان ما در این مرکز می توانند یاری رسان شما عزیزان باشند.

دیابت همچنین میزان مایعات بدن را افزایش می دهد که می تواند منجر به ورم و فشار خون بالا شود. بنابراین توصیه می شود که افراد مبتلا در منزل دستگاه های فشار خون و قند خون را داشته باشند تا به وسیله ی آن بتوانند بیماری خود را کنترل کرده و از بروز مشکلات جدی این دو بیماری جلوگیری کنند.

دستگاه فشار خون

دستگاه فشار خون

نحوه انتخاب دستگاه فشار خون در منزل

اگر تصمیم دارید فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید، باید یک دستگاه فشار خون در منزل تهیه کنید. طیف گسترده ای از دستگاه و مانیتور فشار خون خانگی در دسترس است ، اما نکته مهم این است که دستگاهی که انتخاب می کنید برای شما دقیق و مناسب باشد.

اگر پزشک از شما بخواهد فشار خون خود را در خانه اندازه بگیرید یا از یک دستگاه فشار خون برای تشخیص فشار خون بالا استفاده کنید

دستگاه فشار خون هم می تواند فشار خون را به روی بازو و هم به روی مچ دست اندازه گیری کنند. معمولا گفته می شود دستگاه که به روی بازو نصب می شود بهتر و برای استفاده در منزل مناسب تر است. این نوع از دستگاه در همه داروخانه ها و کالا پزشکی ها یافت می شود.

برای انتخاب دستگاه فشار خون به این نکته توجه کنید که کاف یا بازوبند آن مناسب و اندازه ی شما باشد. کاف دستگاه فشار خون باید بطور محکم به اطراف بازوی شما بپیچد. بیشتر دستگاههای فشار خون خانگی یک دکمه برای تغییر سایز در اطراف بازو دارند که با استفاده از آن می توانید کاف را به دور بازوی خود محکم کنید.

هنگام خرید دستگاه فشار خون به این نکته توجه کنید که این وسیله مورد تایید وزارت بهداشت و دارای برچسب کالا پزشکی معتبر باشد. این بدان معنی است که دستگاه فشار خون یک سری آزمایشات را پشت سر گذاشته است و نتایجی که به شما و پزشک شما می دهد قابل اعتماد است. اگر برای مدت طولانی است که از دستگاه  استفاده می کنید لازم است که هر چند مدت یکبار آن را کالیبره کنید تا از نتایج آن مطمئن باشید.

چگونگی استفاده از دستگاه فشار خون در منزل

برای این که عددی را که از روی دستگاه فشار خون می خوانید دقیق تر باشد باید اندازه گیری را در زمانی که بدون استرس و یا در حال استراحت هستید انجام دهید. روی صندلی به صورت راست  بنشینید و پشت خود را به صندلی تکیه دهید. پاها نیز باید به صورت صاف روی زمین قرار بگیرند. بازوی خود را روی یک میز قرار دهید و مطمئن شوید که فقط دست و بازوی شما روی میز قرار دارد تا از لرزش و تکان خوردن جلوگیری شود.

هنگام اندازه گیری فشار خون خود ، دستان خود را مشت نکنید و به صورت محکم فشار ندهید. کاف را روی بازوی خود قرار داده و محکم کنید به طوری که بتوانید دو انگشت خود را در زیر آن قرار دهید. وقتی فشار خون خود را بررسی می کنید ، صحبت نکنید و فقط استراحت کنید. دستگاه فشار خون را روشن کرده و دکمه شروع را فشار دهید. احساس خواهید کرد که کاف شروع به باد شدن می کند که ممکن است موقتاً کمی دلپذیر یا ناراحت کننده باشد، اما کاف به صورت اتوماتیک باد و تخلیه می شود و شما نباید به آن دست بزنید.

اما اگر بیش از حد ناراحت کننده بود می توانید دکمه کاف را فشار داده و آن را خاموش کنید. پس از خواندن عدد روی مانیتور دستگاه فشار خون آن را یادداشت کنید. در حال حاضر برخی از دستگاه های فشار خون با چاپگر همراه هستند و عدد نمایش داده شده را به صورت کاغذ چاپی نمایش می دهند. برای مطمئن شدن از نتیجه می توانید بعد از چند دقیقه دوباره دستگاه فشارخون را روشن کرده و فشار خود را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید نتایج مشابه هم و قابل اعتماد هستند.

دستگاه اندازگیری فشار خون در خانه

دستگاه اندازگیری فشار خون در خانه

دستگاه فشار خون مچ دست چقدر دقیق است؟

برخی از دستگاه فشار خون که به روی مچ دست استفاده می شوند ممکن است دقیق باشند. ولی با این حال پزشکان توصیه می کند از دستگاه فشار خونی در منزل استفاده کنید که فشار خون را بر روی بازوی شما اندازه گیری کند و از دستگاه فشار خون مچ دست یا انگشت استفاده نکنید. دستگاه فشار خون مچ دست نسبت به موقعیت بدن بسیار حساس است.

برای به دست آوردن یک عدد دقیق هنگام گرفتن فشار خون با دستگاه مچ دست ، مچ دست باید در سطح قلب باشد که در این صورت اندازه گیری فشار خون در مچ دست معمولاً بالاتر از اندازه گیری فشار خون در بازو است.

دلیل این امر آن است که شریان های مچ باریک و در زیر پوست هستند و مانند رگ های بازو عمیق نمی باشند. برخی افراد نمی توانند فشار خون خود را در بازو اندازه گیری کنند زیرا بازوی بسیار بزرگی دارند و اندازه گیری فشار خون بر روی بازو برایشان دردناک است، در این موارد اندازه گیری فشار خون در مچ دست قابل قبول است.

معمولا خواندن فشارخون در خانه با استفاده از هردو دستگاه فشار خون متفاوت از آنچه در مطب پزشک انجام می شود، است. اگر دستگاه فشار خون مچ دست دارید، آن را نزد پزشک معالج خود برده تا دقت آن را بررسی کرده و میزان خطا آن را تخمین بزند و عدد فشار خونی که شما از دستگاه فشار خون خود گزارش می کنید را آنالیز کند.

دستگاه فشار سنج مچی

دستگاه فشار سنج مچی

دستگاه قند خون

با دیابت نوع 1، بدن توانایی ساخت انسولین را از دست می دهد ، هورمونی که به تبدیل قند و سایر مواد غذایی به انرژی کمک می کند. با دیابت نوع 2، بدن انسولین نسبتاً کمی تولید می کند و در برابر آن نیز مقاوم است. نظارت بر قند خون در خانه می تواند به بسیاری از افراد دیابتی کمک کند که سطح قند بهینه را با تزریق مقدار انسولین و تغییرات دارویی حفظ کنند. استفاده از یک دستگاه قند خون برای سنجش میزان قند خون در طول روز برای بیمارانی که نیاز به تزریق انسولین دارند ضروری است. استفاده از دستگاه برای سنجش میزان قند خون در خانه می تواند خطرات احتمالی را به حداقل برساند و از حدس و گمان های اشتباه در مورد میزان سطح قند خون که بسیار خطرناک می باشد جلوگیری کند.

دستگاه اندازگیری قند خون

دستگاه اندازگیری قند خون

تمامی خدمات مربوط به تشخیص و درمان قند خون و فشار خون در درمانگاه شهر راز زیر نظر پزشکان متخصص در این زمینه صورت می گیرد. اگر شما مبتلا به فشار یا قند خون هستید و نیاز به استفاده از دستگاه فشار خون و قند خون در منزل دارید، پزشکان ما در این مرکز می تواند شما را در این مورد راهنمایی کنند تا بتوانید وسیله ی مناسب وضعیت خود را تهیه کنید و برای بهبود سلامتی خود تحت درمان باشید. شما عزیزان برای گرفتن نوبت و مشاوره می توانید با کلینیک شهر راز تماس حاصل فرمایید.