درمانگاه شهر راز، یکی از مجهزترین و بروزترین درمانگاه تخصصی در شیراز است که در انواع زمینه های درمانی و پزشکی آماده ی ارائه خدمات می باشد. امروزه با توجه به سبک زندگی افراد و رژیم غذایی نامناسب ابتلا به آرتروز رو به افزایش است. برای پیشگیری از این عارضه و تشخیص به موقع بیماری پزشکان و کادر درمانی ما در کلینیک شهر راز می توانند پاسخگو و یاری رسان شما عزیزان باشند. همچنین تمامی خدمات مربوط به درمان آرتروز، تعویض و جراحی مفاصل توسط پزشک متخصص در این زمینه در کلینیک شهر راز انجام می گیرد.

آرتروز چیست

آرتروز یکی از بیماری های شایع و مزمن است که معمولا در سنین بالا بروز می کند.  مفصل جایی است که دو استخوان به هم متصل می شوند و با یک بافت محافظ از جنس غضروف پوشیده شده اند. هنگامی که پوشش غضروف در ناحیه مفصل از بین رود استخوان ها به روی هم ساییده می شوند و این باعث درد شدید می گردد. آرتروز اغلب در افراد مسن بروز می کند که بر اثر کهولت سن غضروف آنها از بین رفته است ولی ممکن است در بزرگسالان نیز در هر سنی بروز کند. دلیل اصلی این بیماری آسیب به مفاصل است. این آسیب ها ممکن است با گذشت زمان بیشتر و روی هم انباشته شوند به همین دلیل سن یکی از فاکتور های موثر در آرتروز می باشد. هر چه شخص پیر تر باشد میزان ساییدگی و پارگی مفصل نیز بیشتر است. آرتروز به این دلایل نیز ممکن است رخ دهد : غضروف پاره شده، دررفتگی یا شکستگی در ناحیه مفصل، صدمه به رباط ها. چاقی نیز ممکن است از دلایل این عارضه به شمار رود. اکثر افراد تا 70 سالگی علائم بیماری را بروز می دهند. افراد جوان به احتمال زیاد در اثر ایجاد ضربه ی مستقیم به مفصل ها دچار آرتروز می گردند. آرتروز می تواند یک بیماری ژنتیکی و ارثی باشد. اگر فردی پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر یا برادر بیمار دارد به احتمال زیاد خودش نیز از علائم این بیماری رنج می برد. برای تشخیص آرتروز پزشک علاوه بر معاینه ی جسمی سابقه ی خانوادگی را نیز در نظر می گیرد. این عارضه در جنسیت های مختلف بروز متفاوتی دارد. به طور کلی زنان بیشتر از مردان در سنین پیری به این بیماری مبتلا می شوند. از عوامل دیگر که موجب بیماری می شوند انجام فعالیت های بدنی ویژه در طولانی مدت است مثل زانو زدن، چمپاته زدن، بالا رفتن از پله ها.

آسیب به مفاصل و غضروف

**درمانگاه تخصصی در شیراز با کادر درمانی مجرب و پرسنل حرفه ای در انواع زمینه ها شامل کلینیک گوارش، کلینیک قلب و عروق، کلینیک زخم و کلینیک دندانپزشکی با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی در شیراز در خدمت تمامی همشهریان عزیز می باشد**

علائم و درمان

آرتروز به این دلیل که غضروف ها هنگامی که از بین می روند نمی تواند خود را ترمیم کنند ( به دلیل عدم وجود رگ های خونی در غضروف) درمانی ندارد اما راهکارهای مختلفی برای کاهش درد و حفظ تحرک وجود دارد. این عارضه می تواند در هر مفصلی رخ دهد، اما بیشترین نقاط مورد آسیب عبارت اند از: دست ها، نوک انگشتان، زانو، باسن و ستون فقرات. علائم این بیماری شامل درد، حساس شدن ناحیه آسیب دیده در هنگام فشار بر چیزی، سفت و سخت شدن مفاصل، سفت و سخت شدن مفاصل و التهاب. آرتروز اغلب یک بیماری آهسته است و تا زمانی که علائم دردناک آن شروع نشود تشخیص آن دشوار است. برای تشخیص معمولا از از اشعه ایکس استفاده می شود، پزشک ممکن است از MRI برای تشخیص استفاده کند. از آزمایش خون نیز برای ردیابی علائم درد مفصل نیز می توان استفاده کرد. بررسی مایع بین مفصلی برای تشخیص علت بیماری کمک کننده می باشد. برای درمان توجه به علائم، شدت درد و موقعیت مفصل مهم است.مهم ترین درمان برای آرتروز شاید تغییر شیوه ی زندگی باشد اما داروهایی نیز وجود دارد که درد و تورم بیماری را کاهش می دهند.

درد از علائم مهم آرتروز

راهکارهای درمانی  آرتروز در خانه

ورزش و فعالیت بدنی عضلات اطراف مفاصل را تقویت می کند و ممکن است به کاهش سفتی و درد مفاصل کمک کند. روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش و فعالیت بدنی برای آرتروز مفید است. ورزش هایی مثل پیاده روی و شنا که ملایم ترند بیشتر توصیه می گردد. کاهش وزن دومین راهکار درمانی است، اضافه وزن داشت باعث فشار به مفاصل می شود با کم کردن وزن بدن به کاهش این فشار کمک می کند. مورد بعدی خواب کافی است، استراحت عضلات می تواند تورم و درد را کاهش دهد و در کنترل درد موثر است. استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد عضلانی و سفتی مفاصل مفید است. یک کمپرس آب سرد یا گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه چندین بار در روز روی ناحیه ی درد التهاب و علائم بیماری را بهبود می دهد.

داروهای آرتروز : داروهایی که معمولا برای تسکین علائم آرتروز تجویز می شوند شامل این موارد اند : مسکن های ضد درد مثل تیلنول ( استامینوفن ) که باعث کاهش درد می شوند ولی موجب تورم نمی گردند. مسکن های موضعی که به صورت پماد، کرم و با ژل در دسترس هستند، این داروها به بی حس شدن ناحیه ی مفصل کمک می کند و درد های خفیف را کاهش می دهد.

درمان های گیاهی : مکمل ها و داروهای گیاهی ممکن است جایگزین مناسبی برای تسکین علائم التهاب و درد مفاصل باشند. برخی از این داروهای گیاهی عبارت اند از : روغن ماهی، چای سبز، زنجبیل و غیره. از دیگر گزینه های درمانی می توان به طب سوزنی، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی اشاره کرد. قبل از استفاده از هرگونه داروهای گیاهی یا مکمل های جایگزین با پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی مناسب برای بیماری آرتروز - درمانگاه شهر راز

رژیم غذایی مناسب برای بیماری آرتروز

رژیم غذایی و آرتروز: هنگامی که فردی به آرتروز مبتلاست رژیم غذایی اهمیت ویژه پیدا می کند. اولین نکته ی مهم کنترل وزن است تا از فشارهای غیر ضروری روی مفاصل کاسته شود. تحقیقات نشان داده است که در برخی از انواع این بیماری مانند آرتروز زانو، استفاده از رژیم غذایی پر فلاونوئید ( که مواد مغذی در میوه و سبزیجات هستند) دارای تاثیرات مثبتی در جهت کاهش درد و سفتی مفاصل دارند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در میوه های و سبزیجات باعث از بین رفتن التهاب ناشی از آرتروز می گردد. خوردن غذاهایی که شامل ویتامین سی، ویتامین ی، بتاکاروتن و اسید های چرب امگا 3 است می تواند برای این عارضه بسیار مفید باشد.

انواع آرتروز های شایع

دست : آرتروز می تواند چند ناحیه از دست را درگیر کند. این منطق اغلب شامل نوک انگشتان، مفصل اتصال انگشت شست و مچ است. بسته به نوع مفصل آسیب دیده علائم ممکن است متفاوت باشد ولی به صورت کلی شامل این موارد اند : سفتی  و سختی مفصل، درد، تورم، قرمزی، ضعف در حرکات انگشتان، کاهش دامنه ی حرکات، صدای انگشتان هنگام حرکت آنها. درمان های مختلفی شامل تغییر در شیوه ی زندگی و یا جراحی تا حدودی موثر واقع می شوند.

لگن : این بیماری یکی از عارضه هایی است که به شکل آهسته رخ می دهد. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، با استفاده از دارو و فیزیوتراپی، می توانند تا سالها با بیماری خود مقابله کنند. استفاده از عصا نیز می تواند سودمند باشد.

زانو : آرتروز ممکن است در یک یا هر دو زانو اتفاق بیفتد. سن، ژنتیک و آسیب های زانو همگی در مبتلا شدن به این نوع آرتروز نقش دارند. ورزشکارانی که در رشته های ورزشی مثل تنیس فعالیت دارند که دارای حرکات گسترده و تکراری است، ممکن است در معرض خطر این بیماری قرار بگیرند. درمان آرتروز زانو بستگی به شدت و مرحله ی آسیب دارد. در مواردی که مفصل و غضروف کاملا تحلیل رفته تا جایی که فرد در حرکت کردن مشکل دارد، تعویض مفصل زانو آخرین راه درمانی است.

آرتروز لگن کلینیک تخصصی در شیراز

آرتروز لگن

پیشگیری از آرتروز

در بیماری آرتروز عواملی مانند وراثت غیر قابل پیشگیری هستند. اما سایر عوامل محیطی را می توان کنترل کرد تا از بروز این بیماری جلوگیری شود. اول از همه اینکه ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر سالم و مقاوم نگه داشتن بدن باعث تقویت عضلات به خصوص در دست ها و زانو می شود که این مساله خود در پیشگیری از آرتروز نقش مهمی دارد. با ورزش کردن علاوه بر کم کردن وزن و دوری از چاقی، فشار بر مفاصل را کاهش می دهید. توجه به رژیم غذایی مناسب نکته ی دیگری که از بروز آرتروز می تواند جلوگیری کند. خوردن انواع میوه و سبزیجات و غذاهای فیبر دار برای تقویت عضلات و بدن و پیشگیری از این بیماری دارای اهمیت است. طرز صحیح نشستن خوابیدن و راه رفتن را بیاموزیم تا از اعمال فشار زیاد به مفاصل و نواحی حساس بدن جلوگیری کنیم، از انجام حرکات خطرناک که ممکن است مشکلات مفصل و استخوان را به وجود آورد بپرهیزیم. استراحت کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود مفاصل دچار تحلیل نگردند.

تمامی خدمات مربوط به تعویض مفصل زانو، درمان انواع آرتروز با روش های مختلف از قبیل جراحی، فیزیوتراپی، طب سوزنی در کلینیک شهر راز انجام می گیرد. این درمانگاه با تیم حرفه ای در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد. شما میتوانید برای مشاوره و یا گرفتن نوبت با درمانگاه شهر راز تماس بگیرید.