درمانگاه شهر راز یکی از درمانگاه های تخصصی که دارای کلینیک های مجزا و حرفه ای در زمینه های مختلف و بهترین تجهیزات پزشکی در شیراز است. تمامی خدمات مربوط به دندان در این مرکز زیر نظر متخصص مجرب انجام می گیرد. این مجموعه که جز معتبرترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز محسوب می گردد، خدمات مربوط به ارتودنسی دندان را با ارتودنتیست های با سابقه ارائه می کند. استفاده از تجهیزات پزشکی به روز و پیشرفته برای ارتودنسی دندان یکی دیگر از نقاط قوت این مرکز به شمار می رود.

ارتودنسی دندان چیست

ما برای حل مشکلات مربوط به دندان از جمله پوسیدگی، درمان ریشه و کشیدن به دندانپزشک مراجعه می کنیم. اما گاهی مشکلات دندان محدود به این چند مورد نیست و موارد دیگری را نیز در بر می گیرد که برای حل آن باید به یک دکتر متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

ارتودنسی دندان شاخه از دندانپزشکی است  که به جایگذاری مناسب دندان در فک می پردازد، شرایطی که در آن به هنگام بسته شدن دهان دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند. ارتودنسی دندان (معمولاً با براکت) بیشتر برای بهبود ظاهر و تراز دندانهای کج ، برآمدگی یا شلوغی دندان و برای اصلاح مشکلات مربوط به دندان های نیش استفاده می شود.

کسی که که در ارتودنسی دندان تخصص دارد و این کار را انجام می دهد، ارتودنتیست نام دارد. ارتودنتیست ها و دندانپزشکان هر دو به بیماران در بهبود سلامت دهان و دندان خود کمک می کنند ، اما به روش های مختلفی. دندانپزشکی یک تخصص پزشکی گسترده است که به دندانها ، لثه ، اعصاب و فک می پردازد ، در حالی که ارتودنسی دندان یک تخصص در دندانپزشکی است که بر روی اصلاح دندان نیش ، انسداد و صافی دندان تمرکز دارد.

یک تفاوت مهم دیگر این است که کلیه ارتودنتیست ها دارای مجوز انجام کلیه کارهای مربوط به دندان هستند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنسی دندان نیستند. ارتودنتیست ها متخصص در شکل گیری لبخند و ایجاد ظاهر مناسب برای دندان هستند، همچنین متخصص در ساختار صورت ، استخوان های فک و دندان نیز می باشند.

بررسی نیاز به ارتودنسی دندان در دوران کودکی اهمیت ویژه ای دارد. زیرا در این دوران اولین دندان های اصلی شروع به رشد می کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل از جمله کج بودن یا تراز نبودن دندان می توان آنها را در حالی که هنوز کامل شکل نگرفته اند درمان کرد. ایجاد تغییر در فک و دندان در این سنین بسیار ساده تر است و اصلاح مشکلات در اوایل زندگی می تواند کودک شما را از دیگر مشکلات مربوط دندان در طول زندگی نجات دهد.

ارتودنسی دندان

دندان هایی که نیاز به ارتودنسی دارند

مزایا و موارد استفاده از ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی می تواند شامل این موارد باشد: اصلاح شلوغی دندان و صاف کردن دندانها، تصحیح دندان نیش به طوری که دندانهای جلویی و پشتی به طور یکنواخت روی هم قرار بگیرند، کاهش احتمال آسیب به دندانهای برجسته. بسیاری از افراد دندانهای شلوغ یا کج دارند ، یا دندان هایشان به هنگام لبخند زدن ظاهر زیبایی ندارد و روی هم قرار نمی گیرند، داشتن این مشکلات می تواند پاک کردن و تمیز کردن دندان را نیز با مشکل مواجه کند و احتمال آسیب دیدن دندان ها نیز وجود دارد.

در بعضی موارد ، قرار گرفتن غیر طبیعی دندانها و فک می تواند بر شکل صورت تاثیر بگذارد. ارتودنسی دندان همچنین می تواند در معالجه سایر مشکلات سلامتی مانند شکاف لب و کام کمک کند. در ارتودنسی دندان از انواع مختلف وسایل برای درمان استفاده می شود.

مثل بریس و وسایل دیگر که برای صاف کردن دندان به کار میروند. متخصص ارتودنسی کارهایی را انجام میدهد که هدف آن دستیابی به موارد زیر است: بستن شکاف های گسترده بین دندان ها، تراز کردن دندان ها، صاف کردن دندانهای کج، بهبود گفتار یا توانایی جویدن، تقویت سلامت طولانی مدت لثه ها و دندان ها، جلوگیری از ساییدگی بیش از حد و طولانی مدت یا آسیب دیدگی دندان ها، درمان نیش نادرست.

درمان می تواند ظاهر دندان ها را بهبود بخشد، و همچنین می تواند منجر به جویدن بهتر و عملکرد گفتار شود و در برخی موارد به محافظت از دندان در برابر آسیب و پوسیدگی کمک می کند. برای دستیابی به این اهداف ، متخصص ارتودنتیست از طیف وسیعی از وسایل پزشکی دندانپزشکی از جمله هدگیر، براکت، لیگاتور، قلاب و غیره استفاده می کند.

ارتودنسی دندان

داشتن دندان های منظم مهم ترین مزیت استفاده از ارتودنسی

دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در ارتودنسی دندان

دستگاه ها و وسایل ارتودنسی دندان می توانند ثابت یا متحرک باشند. در ارتودنسی دندان با وسایل ثابت که متداولتر هستند، فرد می تواند به طور عادی با وسایل ثابت غذا بخورد ، اما باید از برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های گازدار ، شیرینی سخت ، آدامس و سایر غذاهای چسبنده اجتناب کرد. افرادی که در ورزش های تماسی شرکت می کنند باید با متخصص ارتودنسی خود این مساله را در میان بگذارند، زیرا ممکن است به سپرهای مخصوص لثه نیاز داشته باشند. وسایل متحرک ارتودنسی دندان برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندانهای کج شده استفاده می شود. این ابزارها فقط باید هنگام تمیز کردن ، غذا خوردن یا نخ دندان بیرون کشیده شود. بعضی اوقات ، متخصص ارتودنسی ممکن است به بیمار توصیه کند که آنها را در حین انجام فعالیت های خاص ، مانند بازی یا دوچرخه سواری نیز بیرون آورد. نمونه هایی از لوازم ارتودنسی دندان شامل موارد زیر است:

  • براکت:

اینها شامل براکت ، سیم و باند است که جز وسایل ثابت ارتودنسی دندان به شمار می روند. باند ها به طور محکم در اطراف دندان ها ثابت میشوند و به عنوان تکیه گاه و لنگر ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که براکت ها معمولاً به قسمت جلوی دندان ها متصل می شوند. سیم هایی به شکل قوس از داخل براکت ها عبور کرده و به باندها ثابت و متصل می شوند. با محکم شدن سیم قوس ، یک نیرو روی دندان ها اعمال می شود که با گذشت زمان ، دندان ها را به موقعیت مناسب سوق می دهد. فرد باید ماهانه توسط ارتودنتیست معاینه شود تا اگر نیاز به تنظیم یا سفت کردن براکت ها بود، انجام شود. استفاده از ارتودنسی دندان ممکن است از چند ماه تا چند سال ادامه داشته باشد.

ارتودنسی دندان با استفاده از براکت

ارتودنسی دندان با استفاده از براکت

  • سربند:

سربند ها از وسایل غیر ثابت ارتودنسی دندان به شمار می روند که در آن تسمه ای در پشت سر به یک سیم فلزی در پیشانی یا کمان صورت وصل شده است. هدف استفاده از این وسیله این است که سرعت رشد فک بالا را کند کرده و دندانهای عقبی را در ثابت نگه دارد در حالی که دندانهای جلو به عقب کشیده می شوند.

 

  • الاینرها :

الاینر ها که از وسایل متحرک ارتودنسی دندان هستند، جایگزین مناسبی برای براکت است که بیشتر برای بزرگسالان استفاده می گردد. الاینر ها را می توان در مواقع مسواک زدن دندانها ، نخ و یا خوردن غذا برداشت و مدت زمان استفاده از آنها  2 تا 3 هفته می باشد.

  • ضربه گیر لب و گونه:

از این وسایل قابل جابه جایی در ارتودنسی دندان به طور ویژه برای تسکین فشار گونه ها یا لب روی دندان استفاده می شود.

 

  • بسط دهنده ی کام :

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که قوس فک بالا را گسترده تر کند و شامل یک صفحه پلاستیکی که دارای پیچ هایی است که در کف یا سقف دهان قرار می گیرد. پیچ ها به مفاصل در استخوان ها فشار می آورند و آنها را مجبور به حرکت به سمت بیرون می کنند و با این مساحت سقف دهان  گسترش می یابد.

بسط دهنده ی کام

بسط دهنده ی کام

  • نگهدارنده ها:

از این وسیله ها پس از ارتودنسی دندان استفاده می شود تا دندان ها به سمت عقب حرکت نکنند. گاهی ممکن است از آنها برای جلوگیری از مکیدن انگشتان دست کودکان نیز استفاده شود. دو نوع نگهدارنده قابل جابجایی وجود دارد: یک نمونه نگهدارنده که از فلز و اکریلیک ساخته شده است.

اکریلیک روی سقف دهان قرار می گیرد و سیم دندان های قدامی را محاصره می کند. دیگری از پلاستیک شفاف ساخته شده است و روی دندانها قرار می گیرد. نگهدارنده های دائمی به پشت دندان ها چسبانده شده و یا باند می شوند و معمولاً به دلیل خطر زیاد بازگشت مجدد دندان به موقعیت قبلی شان، برای دندانهای پشتی توصیه می شود.

در آخر ارتودنسی دندان شما از هر نوع ثابت یا متحرک باشد، پیروی از دستورالعمل های پزشک متخصص و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. زیرا نگهداری و مراقبت مناسب از ارتودنسی دندان باعث کاهش بروز مشکلات احتمالی و همچنین تاثیر گذاری بیشتر می گردد. اگر فک ها و دندان ها به درستی توسعه نیایند باعث به هم ریختگی و شلوغی دندان و دهان میشوند که در واقع بیماری نیست و بر سلامت جسمی تأثیری ندارد. با این وجود ممکن است بر شکل صورت و ظاهر دندان تاثیر بگذارد و منجر به خجالت ، عدم اعتماد به نفس و حتی افسردگی شود.

تمام خدمات مربوط به دندانپزشکی و ارتودنسی دندان در کلینیک شهر راز، زیر نظر متخصص ارتودنسی و با بکارگیری روش های مطمئن و مناسب فک شما انجام می گیرد. شما عزیزان می توانید جهت ویزیت، مشاوره و دریافت نوبت با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.