کلینیک شهر راز یکی از بهترین درمانگاه تخصصی در شیراز است که متشکل از کادر پزشکی حرفه ای و با سابقه آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز می باشد. در این مرکز تخصصی انواع دیالیز ها با پیشرفته ترین و بروزترین تجهیزات انجام می گیرد.

پزشکان متخصص ما در درمانگاه شهر راز برای رفع مشکلات نارسایی کلیه می توانند یاری رسان شما باشند.

دیالیز

کلیه ها با گرفتن مواد زائد و مایعات اضافی از بدن ، خون را تصفیه می کنند. این مواد زائد سپس به مثانه منتقل می شود و از طریق ادرار دفع می شود. اگر در اثر هرگونه مشکل و نارسایی، کلیه نتواند این عمل یعنی تصفیه خون را به درستی انجام دهد، عملکرد کلیه ها توسط دیالیز انجام می گیرد.

نارسایی کلیه معمولا زمانی تشخیص داده می شود که کلیه ها 10 تا 15 درصد کارکرد طبیعی خود را حفظ کرده اند . دیالیز یک روش درمانی است که توسط آن خون با استفاده از دستگاه فیلتر و تصفیه می شود.

این کار کمک می کند تا مایعات و الکترولیت های بدن در موازنه نگه داشته شوند وقتی کلیه ها نتوانند کار خود را انجام دهند.دیالیز از دهه 1940 برای معالجه مبتلایان به مشکلات کلیوی استفاده شده است. عملکرد درست کلیه ها از تجمع آب اضافی ، مواد زائد و سایر مواد دفعی در بدن جلوگیری می کند.

کلیه همچنین به کنترل فشار خون و تنظیم سطح عناصر شیمیایی مثل سدیم و پتاسیم در خون کمک می کنند، و نوعی ویتامین D را فعال می کنند که باعث جذب بیشتر و بهتر کلسیم می گردد.

هنگامی که کلیه ها به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی نمی توانند این عملکردها را انجام دهند ، دیالیز می تواند به حفظ عملکرد بدن در حد معمول کمک کند. بدون انجام دیالیز ، نمک ها و سایر مواد زائد در خون جمع می شوند ، بدن را مسموم می کنند، خون مبتلا به عفونت می شود و به اندام های دیگر آسیب می رساند.

با این حال، دیالیز درمان اصلی برای بیماری های کلیوی یا سایر مشکلات کلیه نیست. برای رفع این مشکلات ممکن است به درمان های مختلف مثل پیوند کلیه یا و جراحی نیاز باشد.

دیالیز

یک فرد در حال دیالیز

** درمانگاه شهر راز یک کلینیک تخصصی در شیراز است که دارای مجموعه هایی نظیر کلینیک قلب و عروق، کلینیک زخم، کلینیک گوارش و خدمات مربوط به دندانپزشکی با تجهیزات پزشکی پیشرفته می باشد**

انواع دیالیز

سه نوع مختلف دیالیز وجود دارد

همودیالیز شایعترین نوع دیالیز است. در این فرایند از کلیه مصنوعی برای از بین بردن مواد زائد و مایعات اضافی خون استفاده می شود. خون از بدن خارج شده و توسط کلیه مصنوعی تصفیه می شود.

خون تصفیه شده به کمک دستگاه دوباره به بدن بازگردانده می شود. برای گردش خون و ورود آن به کلیه مصنوعی ، پزشک برای ایجاد یک نقطه ورودی (دسترسی عروقی) به رگ های خونی یک عمل جراحی انجام میدهد.

این جراحی ممکن است به سه طریق انجام شود، که عبارتند از: شکاف یا فیستول شریانی (AV ) که یک شریان را به رگ وصل می کنند تا فشار خون افزایش یابد، در واقع در این روش یک پیوند غیر طبیعی بین سرخرگ و سیاهرگ ایجاد می شود که باعث افزایش یافتن جریان خون در رگ می شود.

این روش به دو طریق گرافت و یا فیستول انجام می شود. در روش اول از گرافت که یک رگ مصنوعی است جهت افزایش فشار خون استفاده می شود و مورد بعدی ایجاد یک فیستول یا زخم برای دسترسی به عروق می باشد.

مورد سوم که شامل دسترسی کوتاه مدت به عروق با استفاده از کاتتر( یک لوله ی باریک و نازک برای ورود به رگ ) است و ممکن است به رگ موجود در گردن وارد شود. پیوند AV فیستول و AV گرافت برای درمان دیالیز طولانی مدت طراحی شده اند.

افرادی که فیستول های AV برای آنها انجام می شود، دو تا سه ماه پس از جراحی ، بهبود یافته و آماده شروع همودیالیز هستند. افرادی که گرافت AV دریافت می کنند ، طی دو تا سه هفته آماده هستند.

کاتترها برای استفاده کوتاه مدت یا موقت طراحی شده اند.درمان های همودیالیز معمولاً سه تا پنج ساعت طول می کشد و هفته ای سه بار باید انجام می شود. با این حال می توان در جلسات کوتاه تر ولی دفعات بیشتر انجام داد.

اغلب انجام این عمل در بیمارستان ، مطب پزشک یا مرکز دیالیز انجام می شوند. طول مدت درمان با توجه به وزن و اندازه بدن ، میزان مواد زائد بدن و وضعیت فعلی سلامتی بستگی دارد.

بعد از اینکه مدت طولانی همودیالیز انجام شود، ممکن است بتوان این عمل را در خانه برای بیمار انجام داد. این گزینه بیشتر برای افرادی که به درمان طولانی مدت نیاز دارند ، متداول تر است.

دستگاه دیالیز

دستگاه دیالیز

دیالیز صفاقی

دیالیز صفاقی شامل جراحی برای کار گذاشتن سوند صفاقی (PD) در شکم است. در این روش فیلتر خون توسط پرده صفاق و یک مایع انجام می گیرد. پرده صفاق از غشایی تشکیل داشته که می توان با استفاده از آن خون را تصفیه کرد و در واقع شبیه به یک فیلتر عمل می کند و عمل تصفیه خون در حفره شکم فرد انجام می شود.

در این روش مایع مخصوصی در حین انجام عمل به داخل صفاق جریان می یابد و بعد از این که تصفیه توسط پرده صفاق انجام شد باید مواد زائد از طریق حفره شکمی خارج و از شکم تخلیه شوند.

این روند چند ساعت طول می کشد و باید چهار تا شش بار در روز تکرار شود. این روش در حالی که خواب هستید یا بیدار، ممکن است انجام شود.

انواع مختلفی از دیالیز صفاقی وجود دارد، موارد اصلی عبارتند از:

دیالیز صفاقی محیطی مداوم (CAPD)، در CAPD ، شکم شما هر روز چندین بار پر و تخلیه می شود. این روش به ماشین و دستگاه نیاز ندارد و به صورت دستی در هنگامی انجام می شود که فرد بیدار است .

دوچرخه پیوسته دیالیز صفاقی (CCPD). CCPD از یک دستگاه برای چرخش مایعات در داخل و خارج از شکم استفاده می کند. این روش معمولاً در شب و هنگام خواب انجام می شود. دیالیز صفاقی متناوب (IPD). این درمان معمولاً در بیمارستان انجام می شود ، اگرچه ممکن است در خانه نیز انجام شود.

این دستگاه از همان دستگاه CCPD استفاده می کند ، اما این روند زمان بیشتری می برد.

دیالیز صفاقی

دیالیز صفاقی

درمان مداوم جایگزینی کلیه (CRRT)

این روش درمانی در درجه اول در بخش مراقبت های ویژه برای مبتلایان به نارسایی حاد کلیه مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان هموفیلتراسیون نیز شناخته می شود. دستگاه خون را از طریق یک لوله عبور می دهد و سپس توسط یک فیلتر تصفیه می گردد و آب و مواد زائد را از خون جمع آوری می کند و بعد خون به همراه مایعات جایگزین به بدن بازگردانده می شود. این روش به طور کلی هر روز 12 تا 24 ساعت انجام می شود.

خطرات مرتبط با دیالیز

در حالی که هر سه شکل دیالیز می تواند جان شما را نجات دهد خطرات و عوارضی نیز دارند.

خطرات مرتبط با همودیالیز شامل موارد زیر است: فشار خون پایین، کم خونی ، عدم وجود گلبول های قرمز کافی، گرفتگی عضلات، خوابیدن دشوار، خارش ، سطح بالای پتاسیم خون، التهاب غشای اطراف قلب ، باکتری یا عفونت جریان خون ، ضربان قلب نامنظم ، از کار افتادن ناگهانی قلب که علت اصلی مرگ در افراد تحت این عمل است.

خطرات مرتبط با دیالیز صفاقی

دیالیز صفاقی با افزایش خطر عفونت در محل یا اطراف محل سوند در حفره شکمی همراه است. به عنوان مثال ، بعد از کاشت سوند ، فرد ممکن است التهاب صفاق ( پریتونیت ) را تجربه کند. پریتونیت یک عفونت غشایی است که دیواره شکم را می پوشاند. سایر خطرات عبارتند از: ضعف عضلات شکمی، قند خون بالا به دلیل دکستروز موجود در مایع تزریقی، افزایش وزن، فتق، تب، دل درد.

خطرات مرتبط با CRRT

خطرات مرتبط با CRRT عبارتند از: عفونت، هیپوترمی، فشار خون پایین، اختلالات در یون ها و الکترولیت بدن، خونریزی، تاخیر در بهبود کلیه، ضعف استخوان ها.

افرادی که تحت درمان طولانی مدت دیالیز قرار دارند ، در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات از جمله آمیلوئیدوز نیز هستند. این بیماری هنگامی رخ میدهد که پروتئین های آمیلوئید تولید شده در مغز استخوان در اندام هایی مانند کلیه ها ، کبد و قلب رسوب کنند که معمولا باعث درد مفاصل ، سفتی و تورم می شود.

از دیگر عوارض احتمالی در دیالیز می توان به تاثیر روانی که این روش می تواند به روی فرد بگذارد اشاره کرد. گاهی ممکن است فردی که مدام تحت این عمل است به علت وضع غیر عادی خود دچار افسردگی و ناامیدی یا افکار منفی گردد.

تمامی خدمات مربوط به دیالیز و درمان نارسایی های کلیه در درمانگاه شهر راز زیر نظر بهترین متخصصان در این زمینه انجام می گیرد. در کلینیک شهر راز تمامی روش های مربوط به انواع دیالیز با مجهزترین تجهیزات انجام می شود.

شما عزیزان می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین گرفتن نوبت با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.

خدمات مربوط به نارسایی کلیه در درمانگاه شهر راز

خدمات مربوط به نارسایی کلیه در درمانگاه شهر راز