آسیب های ورزشی چیست ؟

ورزش ها و حرکات نمایشی ممکن است همراه با جراحات و خطرات احتمالی باشد. آسیب های ورزشی  به صدماتی گفته می شود که در حین ورزش و انجام فعالیت بدنی اتفاق می افتد که بر اثر حادثه یا شیوه ی غلط ورزش کردن است و معمولا در ورزش های گروهی بیشتر مشاهده می شوند. از دیگر دلایل بروز آسیب های ورزشی می توان به تجهیزات نامناسب اشاره کرد. آسیب های ورزشی شایع عبارت اند از : کشیدگی و رگ به رگ شدن که در اثر گرم نکردن بدن قبل از شروع ورزش رخ می دهد، در رفتگی و شکستگی، پیچ خوردگی، متورم شدن عضلات و … . بعضی از این آسیب های ورزشی ممکن است پس از چند روز به طور خود به خود بهبود پیدا کند. اما بعضی تا مدت ها ایجاد درد می کند و به درمان طولانی مدت نیاز دارد. با این حال آسیب های ورزشی اجتناب ناپذیرند حتی اگر فرد، ورزشکار حرفه ای باشد. اما راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان آسیب های ورزشی را به حداقل رساند. اول از همه باید اصول و تکنیک چطور ورزش کردن را یاد بگیریم. هر یک از رشته های ورزشی دارای اصول و تکنیک هایی هستند که مخصوصا همان رشته طراحی شده اند  و فرد باید قبل از انجام ورزش آنها را فرا بگیرد تا از آسیب های ورزشی احتمالی در امان باشد.

آسیب های ورزشی - زانو درد

آسیب های ورزشی هنگام فعالیت

معرفی تجهیزات پزشکی در شیراز : همانطوری که بیان نمودیم تجهیزات پزشکی در شیراز از بهترین و بروزترین دسته بندی های آنها تهیه می شود، شما اگر بخواهید از این تجهیزات استفاده کنید باید بدانید که آنها همگی از بهترین مواد و متریال های تولید می شوند و برخی از مهمترین آنها که استفاده زیادی از آنها می شود

انواع آسیب های ورزشی

1_ متورم شدن تاندون آشیل : تاندون آشیل که عضله ی ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، از آسیب پذیر ترین قسمت های بدن در ورزش ها به شمار می رود و استفاده بیش از حد از آن موجب می شود که این تاندون متورم شده و درد ایجاد کند و دویدن را مشکل سازد. این آسیب های ورزشی معمولا هنگامی اتفاق می افتد که فرد با پریدن زیاد و دویدن سر و کار دارد. برای پیشگیری از این آسیب، انجام دادن تمرین های کششی قبل از شروع ورزش می تواند بسیار کارساز باشد. برای کاهش درد نیز استفاده از داروهای ضد تورم ماهیچه توصیه می شود.

2_ کشیدگی ماهیچه ران : این عارضه معمولا در ورزش هایی نظیر والیبال و فوتبال رخ می دهد. هنگامی که فرد به طور ناگهانی هنگام دویدن تغییر جهت بدهد، باعث کشیدگی و آسیب به این ماهیچه ها می گردد که علاوه بر درد، معمولا کبودی نیز به همراه دارد. یخ گذاری روی قسمت های متورم شده می تواند تا حد زیادی از درد و ورم آن بکاهد.

3_ آسیب دیدگی شانه : از دیگر آسیب های ورزشی است که 20 درصد از کل آسیب ها را خود اختصاص داده است. این صدمه در ورزش هایی مثل بیسبال، شنا، تنیس، وزنه برداری و غیره رخ می دهد و باعث درد و کوفتگی در ناحیه شانه می شود.

4_ درد و ورم ساق پا : این نوع از آسیب های ورزشی، وقتی رخ می دهد که فرد در زمین های سخت و با کفش های نامناسب ورزش کند.

از دیگر آسیب های ورزشی می توان به این موارد اشاره کرد : پیچ خوردگی مچ ها، آسیب های آرنج، درد کمر، کشیدگی عضلات و ماهیچه، ضربه ی مغزی و … .

آسیب دیدگی مفصل زانو، یکی از رایج ترین آسیب های ورزشی

تقریبا 50 درصد از آسیب های ورزشی را صدمات مربوط به زانو تشکیل می دهد. زانو به لحاظ آناتومی دارای یک ساختار پیچیده است و از مفاصلی است که فشار زیادی را متحمل می شود و بزرگترین مفصل حیاتی برای دویدن و حرکت کردن به شمار می رود. مفصل زانو استخوان ساق پا را به ران متصل می کند. آسیب های زانو در افراد با رده ی سنی 15 تا 25 سال بیشترین موارد آسیب های ورزشی را شامل می شود. گاهی این آسیب ها در نتیجه ی ورزش کردن رخ نمی دهد و ممکن است مربوط به بالا و پایین رفتن از پله و یا زمین خوردن از ارتفاع و نردبان باشد. مفصل زانو لولایی است و دارای 4 رباط می باشد، اگر آسیب وارده به آن به موقع و به طور کامل درمان نشود، ممکن است راه رفتن را مشکل سازد. آسیب های مفصل زانو انواع مختلفی دارد و برحسب نوع ضربه ای که به آن وارد می شود، درمان آنها نیز متفاوت است و به چند دسته تقسیم می شوند :

1_ پارگی منیسک : منیسک یک لایه از جنس غضروف است و شبیه به یک بالشتک و ضربه گیر در بین استخوان های ساق و ران قرار می گیرد که وظیفه آسان تر کردن و روان کردن حرکت استخوان ران روی ساق را دارد و مانع از برخورد مستقیم استخوان ها در حین حرکت می شود. چرخش های ناگهانی در دویدن یا فوتبال ممکن است باعث پارگی منیسک گردد که بسته به شدت ضربه و فشار وارد شده، درجات این پارگی متفاوت است.

2_ آسیب به رباط صلیبی زانو : این ضربه به علت ایستادن ناگهانی هنگام دویدن ایجاد می شود و در ورزش های اسکی و فوتبال بیشتر رخ می دهد.

3_آسیب به رباط داخلی زانو : این رباط ممکن است در اثر ضربه ی خارجی که به زانو وارد می شود دچار آسیب شود که در برخورد های افراد با هم در حین بازی مخصوصا بازی فوتبال مشاهده می شود.

4_ آسیب به رباط پشتی زانو : پیچ خوردن زانو و ضربه به قسمت جلویی زانو باعث ایجاد آسیب و صدمه به رباط پشتی زانو می گردد.

مفصل زانو

مفصل زانو یکی از نقاط حساس در آسیب دیدگی ها

راه های درمان و پیشگیری آسیب های ورزشی

البته که پیشگیری بهتر از درمان است، ولی گاهی با وجود رعایت تمام نکات ورزشی و ایمنی باز هم آسیب های ورزشی جز جدا نشدنی از ورزش کردن و بازی کرن است. برای پیشگیری رعایت نکاتی مثل استفاده از سربند، زانو بند، رعایت تکنیک های لازم هنگام دویدن، پریدن و ورزش کردن، استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب و سالم الزامی است، اما هنگامی که حادثه ای رخ می دهد و عضو یا قسمتی از بدن دچار آسیب می شود باید به پزشک مراجعه کرد. بعضی از آسیب های ورزشی با استراحت و رعایت نکاتی مثل عدم فشار آوردن به ناحیه ی آسیب دیده و استفاده از بانداژ بعد از چند روز رفع می شود. ولی در مواردی که فرد دچار درد ، کبودی و ورم شدید باشد باید حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کرد تا درمان های لازم انجام شود. این درمان های شامل موارد زیر است :

1_ فیزیوتراپی : استفاده از یکسری حرکات خاص باعث بازیابی عملکرد ماهیچه ها و عضلات می شود.

2_ درمان با جراحی : در بسیاری از آسیب های ورزشی و شکستگی ها نیاز به عمل جراحی و یا استفاده از قطعات جایگزین مصنوعی است.

آسیب های ورزشی - زانو درد

فیزیوتراپی راه درمان بعضی از آسیب های ورزشی

تعویض مفصل زانو

هنگامی که بر اثر آسیب های ورزشی مفصل زانو تخریب می گردد و باعث ایجاد درد های شدیدی می شود، ساده ترین حرکات مثل بالا رفتن از پله یا راه رفتن را با مشکل همراه می کند. اگر این ضربه یا جراحت با استفاده از دارو وسایل کمکی مثل واکر و عصا حل نگردید، تعویض مفصل زانو آخرین راهی است که می تواند این مشکل را حل کند. علاوه بر آسیب های ورزشی عوامل دیگری مثل برخی از بیماری ها نیز برای درمان نیاز به تعویض مفصل زانو دارند. یکی از این بیماری ها آرتروز است که در افراد بالای 50 سال بروز می کند. در این بیماری غضروف مفصل تحلیل رفته و استخوان ها روی یکدیگر ساییده می شوند که باعث درد و عدم تحرک می شود. بیماری دیگر که نیاز به تعویض مفصل زانو دارد، آرتریت روماتوئید است که در قسمت مفصل مایع زیادی ترشح می شود و باعث ورم کردن و ملتهب شدن زانو می گردد که درد و آسیب به مفصل ها را در پی دارد. برای انجام جراحی های مفصل زانو، پزشک با برش هایی که در قسمت های سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان درشت نی ایجاد می کند، غضروف مفصلی که تحلیل رفته را به همراه کمی استخوان جدا می کند و به جای آن قطعات فلزی را قرار می دهد و با یک ماده بیومتریال سازگار با بدن که سیمان استخوانی نام دارد، آن را به استخوان متصل می کند. سپس یک قطعه ی دیگر از جنس پلی اتیلن را بین دو قطعه ی فلزی جایگزین مفصل قرار می دهد، با این کار استخوان های ران و درشت نی می توانند روی هم بلغزند و حرکت کنند بدون اینکه هیچگونه درد یا مشکلی احساس شود. مفصل های مصنوعی زانو با اینکه سالهای زیادی برای بیمار کار می کنند و افراد می توانند بدون داشتن هیچ گونه مشکلی به فعالیت ورزشی و کارهای روزانه خود بپردازند، ولی ممکن است بعد از چندین سال این مفصل های مصنوعی در اثر برخورد و ضربه هایی که حین راه رفتن و دویدن ایجاد شده اند، لق شوند و باعث بروز درد یا آسیب های دیگر گردند.

تعویض مفصل زانو

تمامی خدمات مربوط به تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی و درمان تمامی آسیب های ورزشی در درمانگاه شهر راز زیر نظر بهترین متخصصان این رشته و فیزیوتراپیست های مجرب انجام می شود. شما عزیزان می توانید برای درمان انواع مشکلات شکستگی، دررفتگی، ورم و کشیدگی عضلات و سایر آسیب های ورزشی به کلینیک شهر راز مراجعه فرمایید. همچنین تعویض مفصل زانو در این درمانگاه با بهترین مواد و زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود. برای گرفتن نوبت و مشاوره می توانید با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.