کلینیک شهر راز یکی از بهترین کلینیک های تخصصی در شیراز است که دارای پزشکان متخصص در هر زمینه ی درمانی و بهداشتی است. همچنین این مجموعه مجهز به پیشرفته ترین وسایل و تجهیزات پزشکی است. آندوسکوپی یکی از مجموعه خدمات درمانی است که در این درمانگاه زیر نظر پزشک متخصص انجام می گیرد. کلینیک شهر راز دارای انواع دستگاه ها برای آندوسکوپی های مختلف است که شما عزیز می توانید به مراجعه به این درمانگاه از خدمات درمانی مربوط به آندوسکوپی بهره مند شوید.

آندوسکوپی چیست

آندوسکوپی روشی است که در آن پزشک از ابزارهای ویژه و تخصصی برای مشاهده و عملکرد اندام داخلی و عروق بدن استفاده می کند و به آنها اجازه می دهد تا بدون ایجاد برش های بزرگ در بدن ، مشکلات بدن را تشخیص دهند. پزشک، آندوسکوپ را از راه ایجاد یک برش کوچک در ناحیه خاص بدن و یا از راه دهان و حلق وارد بدن می کند.آندوسکوپ لوله ای باریک و انعطاف پذیر است که سر آن به یک دوربین متصل است که با وارد کردن آن به بدن به پزشک این امکان را می دهد تا درون بدن را بدون جراحی ببیند و اگر نیاز به برداشتن نمونه از بافت های داخلی بدن باشد با قیچی که در آندوسکوپی موجود است می تواند این کار را انجام دهد. تمام اتفاقات و اندام های داخل بدن که توسط آندوسکوپی دیده می شود رو یک صفحه نمایش داده می شود. معمولا قبل از انجام آندوسکوپی از بیمار آزمایش خون گرفته می شود تا پزشک درک دقیقی درباره ی علت احتمالی بیماری داشته باشد و همچنین کمک می کند تا تشخیص دهد مشکل بدن با آندوسکوپی یا جراحی قابل درمان است یا خیر.

اندوسکوپی دستگاه گوارش

اندوسکوپی دستگاه گوارش

**مجموع درمانی و بهداشتی شهر راز شامل کلینیک قلب و عروق، کلینیک گوارش، کلینیک زخم، کلینیک دندانپزشکی در شیراز است که آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز می باشد**

موارد استفاده و آماده شدن برای آندوسکوپی‎

هنگامی که بنا به تشخیص پزشک باید آندوسکوپی انجام شود، پزشک دستور العمل کارها را به بیمار ارائه می کند. در اکثر انواع آندوسکوپی نیاز است تا 12 ساعت قبل از انجام عمل از خوردن غذاهای سنگین و جامد خودداری شود. مصرف برخی از مایعات شفاف مثل آبمیوه ها و آب تا چند ساعت قبل از عمل بلامانع است. در اندوسکوپی های مربوط به دستگاه گوارش و مقعد معمولا یک روز قبل از انجام آندوسکوپی پزشک داروهای مسهل کننده یا ملین را برای بیمار تجویز می کند. قبل از انجام عمل باید هر گونه مصرف داروهای خاص، سابقه ی بیماری و یا جراحی با پزشک در میان گذاشته شود. آندوسکوپی برای این موارد استفاده می شود : تشخیص علت بروز علائم غیر عادی در بدن، گرفتن نمونه از بافت های داخلی برای آزمایش، دیدن داخل بدن در طی بعضی از عمل های جراحی مثل ترمیم زخم معده یا از بین بردن سنگ کیسه ی صفرا. پزشک معمولا برای بیماری های زیر ممکن است آندوسکوپی انجام دهد : بیماری های مربوط به التهاب روده، زخم معده، یبوست مزمن، پانکراس، سنگ های صفراوی، خونریزی های غیر قابل توضیح دستگاه گوارش، تومورها، عفونت، انسداد مری، بیماری های رفلاکس معده، خونریزی غیر معمول واژن. همچنین اگر فردی دارای این علائم باشد نیز ممکن است برای وی آندوسکوپی تجویز گردد : بلع سخت و مشکل، درد در ناحیه شکم برای مدت طولانی، داشتن اسهال در دراز مدت و کاهش وزن غیر عادی، سوزش معده یا سوء هاضمه.

اندوسکوپی معده - کلینیک تخصصی شهر راز

اندوسکوپی معده

 

انواع آندوسکوپی

برونکوسکوپی : هنگامی که فرد دچار سرفه های مکرر است و با گذشت زمان نیز بهبود نمی یابد و یا هنگام سرفه کردن خون بالا می آورد، پزشک برای معاینه مجاری تنفسی از این نوع آندوسکوپی استفاده می کند. دستگاه برونکوسکوپی را از راه حلق و دهان وارد بدن می کنند تا به ریه ها برسد، برونکوسکوپ از یک ماده فیبر نوری انعطاف پذیر ساخته شده است و در انتها دارای منبع نور و دوربین است. بیشتر برونکوسکوپ ها خروجی را به صورت فیلم های رنگی نمایش می دهند، که به پزشک کمک می کند تا یافته های خود را ثبت و تحلیل کند.

هیستروسکوپی : هیستروسکوپی روشی است که پزشک وسیله ای با قطر کوچک را در رحم وارد می کند. این دستگاه در انتها دارای یک نور و یک دوربین کوچک است که به پزشک اجازه می دهد داخل رحم را ببیند.این روشی معمولا در مواقعی استفاده می شود که این موارد رخ دهد : بروز مشکلات مربوط به رحم و واژن مثل خونریزی غیر عادی، دوره های نامنظم پریودی، سقط جنین بیش از یک مورد و به طور کلی برای کشف هرگونه ناهنجاری در رحم.

کولونوسکوپی : در کولونوسکوپی ، پزشک از یک دوربین نازک و انعطاف پذیر برای بررسی ناهنجاری ها یا بیماری در روده یا روده بزرگ استفاده می کند. روده بزرگ پایین ترین قسمت دستگاه گوارش است که مواد مغذی را جذب می کند و مواد زائد را دفع می کند. روده بزرگ از طریق راست روده به مقعد وصل می شود. در طول کولونوسکوپی ، پزشک ممکن است نمونه های بافتی را نیز برای انجام آزمایش بردارد. کولونوسکوپی ممکن است بافت غیر طبیعی مانند پولیپ های روده را از بین ببرند.

سیستوسکوپی : سیستوسکوپ یک لوله نازک با یک دوربین که در انتهای آن یک منبع نور است. در طی سیستوسکوپی ، پزشک این لوله را از طریق مجرای ادراری به داخل مثانه وارد می کند تا بتواند با استفاده از آن داخل مثانه را تجسم کند. تصاویر بزرگنمایی شده از دوربین در صفحه نمایش داده می شوند که پزشک می تواند آنها را ببیند. کاربرد این روش در این مواقع می باشد : بروز مشکلاتی مانند بی اختیاری ادراری یا وجود خون در ادرار که مربوط به مثانه باشد.

آرتروسکوپی : آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی است که می تواند مشکلات مفصل زانو را تشخیص و درمان کند. در طی روش ، جراح برش بسیار کوچکی ایجاد می کند و یک دوربین کوچک – به نام آرتروسکوپ – را به زانو وارد می کند. این به آنها امکان می دهد قسمت داخلی مفصل را روی صفحه مشاهده کنند. سپس جراح می تواند مشكل زانو را بررسی كند و در صورت لزوم با استفاده از ابزارهای كوچك در آرتروسكوپ ، جراحی لازم را انجام دهد. آرتروسکوپی چندین مشکل زانو را تشخیص می دهد ، از جمله منیسک پاره شده یا پاتلا بهم ریخته. همچنین می تواند لیگامان های مفصل را ترمیم کند. خطرات محدودی در این روش وجود دارد و چشم انداز آن برای اکثر بیماران مناسب است. زمان بهبودی به شدت مشکل زانو و پیچیدگی روش لازم بستگی دارد.

آرتروسکوپی درمانگاه شهر راز

آرتروسکوپی

سیگموئیدوسکوپی : روده بزرگ به بدن کمک می کند تا آب و مواد مغذی را از غذایی که می خورید جذب کند. همچنین جایی است که مدفوع شکل می گیرد. یک سوم آخر روده بزرگ کولون پایین رو سیگموئید نامیده می شود و توسط روده به مقعد وصل شده است. کولونوسکوپی به پزشکان کمک می کند تا کل روده بزرگ را معاینه کنند. اما گاهی اوقات فقط نیاز است تا روده بزرگ سیگموئید از نزدیک بازرسی شود. این زمانی است که پزشک سیگموئیدوسکوپی را توصیه می کند. سیگموئیدوسکوپی که به آن سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر نیز گفته می شود ، روشی است که به پزشک اجازه می دهد با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر با نور بر روی آن ، داخل روده بزرگ سیگموئید را بررسی کند.

آندوسکوپی بیسیم کپسول : در این روش دیدن اعضای بدن با استفاده از بلع یک کپسول کوچک شبیه به کپسول های دارویی که دارای دوربین و نور است انجام می شود، و پس از بلع، تصاویری از معده، مری و هر آنچه که سر راهش قرار دارد ارسال می کند و روی صفحه نمایش داده می شود. کپسول اندازه ی یک قرص بزرگ است و هنگام رفتن به توالت به طور طبیعی از بدن دفع می شود. از عوارض مربوط به آندوسکوپی کپسولی می توان این موارد را نام برد : بلعیدن کپسول و عبور آن از مری و معده به طور طبیعی دشوار است و یا ممکن است در مناطق باریک روده گیر کند و موجب انسداد روده شود.

اندوسکوپی کپسول بیسیم

اندوسکوپی کپسول بیسیم

عوارض و نکات تکمیلی آندوسکوپی

آندوسکوپی معمولا درد ناک نیست اما می تواند ناراحت کننده باشد. اکثر افراد ناراحتی های خفیف شبیه به سوء هاضمه و یا گلو درد دارند. این عمل معمولا در نوبت صبح انجام می شود که فرد تازه از خواب بیدار شده است. برای انجام آندوسکوپی معمولا از یک بی حسی موضعی برای بی حس کردن نواحی خاصی که لوله آندوسکوپی وارد می شود مثل گلو و لوزه به صورت اسپری استفاده می شود. زمان آندوسکوپی طولانی نیست و بسته به نوع آن بین 15 تا 45 دقیقه طول می کشد. معمولا بیمار بعد از انجام این عمل می تواند به خانه بازگردد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. به طور کلی آندوسکوپی یک روش ایمن و بی خطر است و عوارض جدی بسیار کمی دارد برای مثال ممکن است هنگام آندوسکوپی سوراخ شدن یا پارگی اندام رخ دهد که برای ترمیم نیاز به جراحی داشته باشد.

تمامی خدمات مربوط به آندوسکوپی و درمان مشکلات گوارشی با استفاده از آندوسکوپی های تخصصی در درمانگاه شهر راز زیر نظر کادر مجرب در این حوزه انجام می شود. شما عزیزان می توانید برای گرفتن نوبت و یا مشاوره با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.