درمانگاه شهر راز از جمله درمانگاه های دارای کلینیک دندانپزشکی در شیراز است که تمامی خدمات مربوط به دندان از جمله عصب کشی دندان  و پر کردن در آن توسط تیم دندانپزشکی حرفه ای و با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و درمانی انجام می گیرد. تمامی خدمات مربوط به درمان ریشه و خدمات زیبایی دندان نیز در این مرکز زیر نظر دندانپزشکان مجرب صورت می گیرد.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان درمانی است که که به منظور از بین بردن باکتری ها موجود در ریشه دندان، جلوگیری از عود مجدد عفونت و نجات دندان مورد نظر طراحی شده است. تمام دندانها حاوی لایه سختی در زیر مینای دندان هستند که در واقع محل زندگی دندان است و شامل سیستم عصبی، عروق خونی و بافت همبند است که باعث حفظ دندان و رشد آن می شود.

در درمان ریشه یا عصب کشی عفونتی که به اعصاب دندان رسیده است از بین می رود. دندان هایی که دچار عفونت ریشه شده اند و باید درمان شود، درای علائمی مثل درد، حساسیت به گرما و سرما، حساسیت به جویدن، تورم لثه و تغییر رنگ دندان است.

در طول عصب کشی دندان، اعصاب آلوده برداشته شده و قسمت داخلی دندان ضدعفونی و تمیز می شود. سپس با یک ماده دندان را پر و مهر و موم می کنند. بعد از پر کردن دندان برای محافظت بیشتر یک روکش روی دندان قرار می گیرد و مانند هر دندان دیگری به کار خود ادامه می دهد.

اصولا عصب کشی دندان روشی بی درد است که با بی حسی موضعی انجام می گیرد، اگر گاهی از دوستانتان شنیده اید که عصب کشی دندان بسیار درد دارد به این علت است که دستیابی به بی حسی عمیق برای دندان هایی که دچار عفونت حاد شده اند بسیار دشوار است و ممکن است بی حسی به طور کامل انجام نگیرد و فرد احساس درد داشته باشد.

در چنین شرایطی یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می شود. درمان تا چند روز بعد به تعویق می افتد. بیشتر دندانها با درمان ریشه قابل درمان هستند.

اما اگر ترک وجود داشته باشد که از تاج دندان فراتر رود یا اگر ریشه شکسته شود ، نمی توان دندان را نجات داد. دندانپزشک همچنین قبل از شروع عصب کشی باید اطمینان حاصل کند که ریشه دندان سالم است و فقط دچار عفونت گردیده و از بین نرفته است .

عصب کشی دندان

شناخت ساختار دندانها

تمام دندانهای واقعی از ساختار کلی یکسان برخوردار بوده و از سه قسمت مختلف، تاج و یک یا چند ریشه تشکیل شده است. تاج قسمت عملکردی است که در بالای لثه قابل مشاهده است.

در پستانداران یک لایه بیرونی مینای دندان که از مواد و ترکیبات کاملاً غیر آلی است و از سخت ترین بافت های بدن به شمار می رود، بخشی یا تمام تاج دندان را می پوشاند. لایه میانی دندان از عاج تشکیل شده است که نسبت به مینای دندان سخت تر است و از نظر ترکیب با استخوان مشابه است.

عاج اصلی ترین قسمت یا هسته اصلی هر دندان را تشکیل می دهد و تقریباً تمام طول دندان را در بر می گیرد، که توسط مینای دندان در قسمت تاج پوشیده شده و در قسمت ریشه در استخوان فک و لثه فرو رفته است.

عاج توسط پالپ ( یک ناحیه در مرکز دندان که دارای رگ های خونی و اعصاب است و حالتی شبیه به مغز دندان دارد) تغذیه می شود. پالپ از سلول ها ، رگ های خونی ریز و عصبی تشکیل شده و حفره ای را که در مرکز دندان قرار دارد ، اشغال می کند. کانال پالپ در انتها، طولانی و باریک است که از طریق آن اعصاب دندان وارد لثه شده و با سیستم عصبی بدن ارتباط پیدا می کند.

آشنایی با ایمپلنت دندان هنگامی که فرد یکی از دندان های اصلی خود را در اثر یا سانحه از دست می دهد، کاشت دندان روش مناسبی برای جبران این کمبود است.

کانال پالپ تقریباً تمام طول دندان قرار دارد و با سیستمهای تغذیه ای و عصبی عمومی بدن از طریق سوراخ هایی که در انتهای ریشه وجود دارند، ارتباط برقرار می کند. این قسمت در عصب کشی دندان تخلیه می گردد. در زیر لثه ریشه دندان قرار دارد، که حداقل تا حدی توسط بافت استخوانی و سیمانی لثه پوشانده شده است.

ساختار دندان

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در واقع تمیز کردن دندان از عفونت و پر کردن آن است. این روش بسته به نوع، میزان و محل آسیب می تواند کمی متفاوت باشد ولی معمولا شامل پنج مرحله اصلی است :

1_ استفاده از اشعه ایکس برای عکس برداری از دندان : قبل از اینکه دندانپزشک شروع به عصب کشی کند، باید از دندان عکس بگیرد و میزان عفونت و همچنین کارساز بودن را تشخیص دهد. گاهی ممکن است در اثر عفونت زیاد در مراجعه دیر به دندانپزشکی ریشه در اثر عفونت از بین رفته باشد و دیگر برای ترمیم و حفاظت از دندان موثر نباشد. گرفتن عکس امکان تشخیص و درمان صحیح را به دندانپزشک می دهد.

2_ در این مرحله باید دندان توسط بی حسی موضعی، بی حس گردد. مدت زمان بی حس شدن دندان بعد از تزریق آمپول بی حس کننده معمولا 20 دقیقه است ، اما گاهی دندان به علت عفونت زیاد ممکن است دیر تر بی حس شود و یا بی حسی به طور کامل انجام نگیرد و فرد کمی احساس درد داشته باشد.

اگر در حین عصب کشی دندان احساس درد شدید داشته باشید ممکن است دندانپزشک  دوباره آمپول بی حسی به دندان تزریق کند.

3_ بعد از بی حس شدن دندان، دندانپزشک توسط ابزار های مخصوص تاج روی دندان یک حفره ایجاد می کند تا از طریق آن به کانال های ریشه دست یابی داشته باشد. این مرحله مهم ترین بخش از  است.

دندانپزشک بعد از دستیابی به ریشه دندان باید عفونت های موجود در آن را از بین ببرد و در واقع دندان را پاکسازی کند. این کار را توسط ابزار مخصوص انجام داده و برای جلوگیری از عود عفونت و باکتری ها ریشه و پالپ دندان کاملا تخلیه می گردد و با مایع ضد عفونی بقیه ی باکتری های باقی مانده را از بین می برد.

سپس کانال های ریشه با موادی که با با بافت لثه و نسوج دندان سازگار است پرد میشود. بدین ترتیب ریشه آسیب دیده کاملا از بین رفته و از دندان از عفونت پاک شده است.

4_ پر کردن دندان : بعد از این که درمان ریشه تمام شد، باید یک ماده روی دندان قرار بگیرد و محفظه ی خالی شده ی دندان که برای دستیابی به ریشه ایجاد شده است، پر گردد.

معمولا از موادی که دارای ترکیبات شبیه به ترکیبات دندان است برای این کار استفاده می کنند. این مواد شامل آمالگام، کامپوزیت، سرامیک و غیره می باشد که دارای مقاومت بالایی است و با بدن نیز سازگار است و ایجاد حساسیت نمی کند هستند.

5_ بعد از پر شدن دندان برای محافظت بیشتر و همچنین زیبایی دندان ( که مشابه سایر دندان ها شود ) از یک روکش برای دندان استفاده می کنند. دندانپزشک با قالب گیری از دندان ترمیم شده، یک تاج را طراحی کرده و روی دندان قرار می دهد.

مراقبت صحیح از دندان ترمیم شده و عصب کشی شده می تواند برای مدت طولانی دوام داشته باشد. این مرحله جز اصلی از مراحل عصب کشی دندان نیست و ممکن است بعضی از افراد آن را انجام ندهند.

پر کردن ریشه دندان با مواد سازگار

فواید عصب کشی

درمان کانال ریشه یا عصب کشی دندان از گسترش عفونت ها جلوگیری می کند. قسمت داخلی و ریشه ی دندان پوسیده می تواند به باکتری ها آلوده شود و این عفونت و آلودگی را به مناطق دیگر دندان پوسیده انتقال دهد.

عفونتها می توانند در دندانهای دیگر ، سینوسها و حتی به مغز گسترش پیدا کنند. درمان کانال ریشه از انتشار چنین عفونت هایی جلوگیری می کند. دندان آلوده و پوسیده با گذشت زمان بد رنگ می شود و با لبخند زدن بیشتر نمایان می شود.

هنگامی که دندان ها بر اثر عفونت و پوسیدگی از بین می روند و کشیده می شود جای خالی آنها هنگام لبخند زدن یا حرف زدن نمایان می شود و ممکن است به روی اعتماد به نفس فرد تاثیر گذار باشد اینجاست که درمان ریشه و عصب کشی اهمیت پیدا می کند.

با مراجعه به موقع به دندانپزشکی دندان های پوسیده می توانیم آنها را ترمیم و حفظ کنیم تا در هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن دچار کاهش اعتماد به نفس نشویم. درمان ریشه کانال عملکرد دندان را بازیابی می کند. هنگامی که ریشه دندان آلوده یا پوسیده شود ، می تواند بر عملکرد کلی دندان ها تاثیر بگذارد.

در این حالت ، یک عصب کشی دندان و درمان ریشه برای بازگرداندن سلامتی دندان آسیب دیده لازم است. حتی اگر برخی معتقدند از بین بردن دندان پوسیده و کشیده آن که یکی دیگر از راه حل های این مشکل است ، باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در دندانهای مجاور خواهد شد. اینجاست که عصب کشی دندان درمان ریشه مفید است.

درمان ریشه دندان

تمامی خدمات مربوط ب عصب کشی دندان، درمان ریشه و پر کردن دندان در کلینیک شهر راز زیر نظر دندانپزشکان مجرب انجام می گیرد. شما عزیزان برای گرفتن نوبت می توانید با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.