درمانگاه شهر راز از جمله درمانگاه های دارای کلینیک دندانپزشکی در شیراز است که تمامی خدمات مربوط به دندان از جمله کاشت و ایمپلنت دندان در آن توسط تیم دندانپزشکی حرفه ای و با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و درمانی انجام می گیرد. تمامی خدمات مربوط به درمان ریشه و خدمات زیبایی دندان نیز در این مرکز زیر نظر دندانپزشکان مجرب صورت می گیرد.

ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی شهر راز

انجام خدمات مربوط به ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی شهر راز

آشنایی با ایمپلنت دندان

هنگامی که فرد یکی از دندان های اصلی خود را در اثر یا سانحه از دست می دهد، کاشت دندان روش مناسبی برای جبران این کمبود است. ایمپلنت دندان یا جراحی کاشت دندان روشی است که در آن جایگزینی ریشه های دندان با فلز و ابزار پیچ مانند صورت می گیرد و دندان های مصنوعی را جایگزین دندان های آسیب دیده یا از بین رفته می کند که دارای عملکردی بسیار شبیه به نمونه های واقعی می باشد. ایمپلنت دندان اغلب برای بیماران که دندانهای خود را از دست داده اند، بهترین انتخاب است.

گزینه های دیگر درمانی شامل روکش های دندانی، پر کردن با کامپوزیت، پروتز ثابت و متحرک دندان روی لثه قرار قرار می گیرند، در حالی که در ایمپلنت دندان، ریشه های مصنوعی فلزی از جنس تیتانیوم ( که از فلزها و بیومتریال های سازگار با بدن هستند ) به طور مستقیم در فک فرو می روند، در نتیجه ایمپلنت دندان درمان طولانی تر و مطمئن تری نسبت به سایر روش های جایگزین است.

ایمپلنت دندان پایه ای محکم برای دندانهای جایگزین ثابت ایجاد می کنند که دارای مطابقت بالایی با دندانهای طبیعی است. ایمپلنت دندان به عنوان ریشه برای دندان های کاشتنی به کار میرود. این پیچ تیتانیومی دقیقا مانند ریشه دندان ، درون استخوان فک قرار می گیرد. نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان بستگی به موقعیت دندان ها و وضعیت استخوان فک شما دارد. فایده اصلی ایمپلنت دندان حفاظت و دوام بیشتر دندان های جدید است.  در این فرآیند دندان کاشته باید به طور محکم در جای خود فیکس شود که این روند می تواند ماه ها طول بکشد.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های کاشت دندان

استفاده از ایمپلنت دندان مزایای بسیاری دارد از جمله: ظاهر ایمپلنت دندان بعد از ترمیم کامل مانند دندانهای طبیعی به نظر می رسد و شخص احساس نمی کند که دندان یا ماده ی اضافی در دهان و فک وجود دارد. همچنین چون ایمپلنت دندان برای وارد شدن به استخوان فک طراحی شده است و دائمی و محکم است.

در روش های دیگر مثل استفاده از پروتز ممکن است فرد هنگام صحبت کردن و ادای بعضی از کلمات دچار مشکل شود. اما در روش کاشت به وسیله ی ایمپلنت دندان هیچگونه لغزش یا ضعفی در سخنان و گفتار مشاهده نمی شود. از مزایای دیگر استفاده از ایمپلنت دندان حس امنیت آن است.

از آنا که بخشی از بدن محسوب می گردد غذا خوردن و تمیز کردن دندان با اطمینان بیشتری صورت می گیرد و احساس درد یا ناراحتی نیز ایجاد نمی گردد. این در حالی است که دندان فیکس شده با استفاده از کامپوزیت ممکن است در هنگام خوردن یا جویدن غذاها دچار آسیب شوند، حتی اگر این قبیل از مشکلات نیز رخ ندهد، شخص هموار این ترس را همراه خود خواهد داشت.

همچنین ایمپلنت دندان اعتماد به نفس از دست رفته فرد را نیز باز می گرداند، حس خوشایندی که زمان لبخند زدن آن را حس می کنید. در روش کاشت دندان به وسیله ی ایمپلنت نیازی به دستکاری یا کاهش دندان های دیگر نیست. در حالی که در سایر روش های کاشت دندان ممکن است قسمتی از دندان های مجاور را برای جایگذاری بهتر دندان مصنوعی تراش دهند و از بین ببرند.

ام در ایمپلنت دندان دندان های خورد فرد دست نخورده باقی می ماند. از این رو بهداشت و عمر سایر دندان ها حفظ می شود. دوام  ایمپلنت دندان ها بسیار بالا بوده و سالها بدون هیچ تغییری در دهان باقی می مانند، و با مراقبت های خوب بسیاری از ایمپلنت ها تا آخر عمر دوام می آورند. در روش های دیگر مثل استفاده از پروتز ها نیاز به چسب و یا از این قبیل مواد می باشد که ممکن است طعم و بوی خاصی داشته باشند که این مشکل در ایمپلنت دندان وجود ندارد.

کاشت دندان با استفاده از ایمپلنت

مراحل کاشت دندان با استفاده از ایمپلنت ها

کاشت دندان و ایمپلنت دندان معمولاً طی چند ماه با انجام یک سری اقدامات جزئی و آزمایشات انجام می شود. در ابتدا باید یک تصویر واضح از تمامی دندان ها و فک شخص با رادیوگرافی گرفته شود. تا موقعیت دندان و فک مورد بررسی خطر گیرد و احتمال بروز هر گونه خطر یا حساسیت به حداقل برسد.

در مرحله ی بعد در جایی که قرار است ایمپلنت دندان وارد شود، در طی یک عمل جراحی که شما در آن بیهوش هستید ( به علت درد زیاد ) ، یک حفره در استخوان فک ایجاد می شود. بعد از انجام این عمل، چند ماه زمان لازم است تا استخوان فک در ناحیه ای که حفره ایجاد شده است ترمیم شود و رشد کند.

بعد ازین که پزشک با معاینه و بررسی های لازم تشخیص داد که استخوان فک ترمیم شده است و در وضعیت مناسبی قرار دارد، پایه فلزی از جنس تیتانیوم که به عنوان ریشه دندان مصنوعی استفاده می شود، درون حفره ی ایجاد شده در فک قرار می گیرد. تیتانیوم از دسته ی فلزهای غیر آلرژیک است که با بدن نیز سازگار می باشد.

بعد از قرار گرفتن پایه ی فلزی درون حفره فک، باید بافت استخوان اطرافش تشکیل گردد. گاها در بعضی افراد بافت استخوان اطراف پایه فلزی تشکیل نمی گردد و باعث بروز حساسیت و عفونت در فرد میشود. بعد از اتمام این حرله نوبت به ساختن تا دندان است. دندانپزشک با قالب گیری از دندان ها و دهان، دندان مصنوعی را می سازد که روی پایه فلزی پیچ و فیکس می شود.

بعد از اتمام مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است دچار کبودی ، درد و تورم لثه و صورت شوید. همچنین ممکن است  لثه دچار خونریزی شود. بعد از کاشت دندان غذاهای نرم بخورید تا محل کاشت دندان بهبود یابد. برای کاشت دندان نیازی به مراقبت ویژه نیست. احتمالاً به شما توصیه می شود که با مسواک زدن و نخ دندان ، دندان های طبیعی و مصنوعی خود را تمیز نگه داشته و معاینه منظم توسط پزشک داشته باشید.

جایگذاری ریشه ی  فلزی در حفره ی لثه

 جایگذاری ریشه ی  فلزی در حفره ی لثه

آیا همه افراد می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند ؟

در اکثر موارد ، هر کسی که تحت عمل جراحی و کشیدن دندان  قرار گرفته و مشکل یا خطری سلامتی وی را تهدید نکرده است می تواند کاشت دندان به وسیله ی ایمپلنت را انجام دهد. بیماران باید لثه سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان داشته باشند. آنها همچنین باید به بهداشت دهان و دندان و ویزیت های منظم دندانپزشکی متعهد باشند. افرادی که شدیدا سیگار می کشند، مبتلایان به اختلالات مزمن کنترل نشده – مانند دیابت یا بیماری قلبی – یا بیمارانی که دارای ضعف به هنگام پرتونگاری دهان و دندان هستند، باید به صورت ویژه مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرند.

موارد استفاده از ارتودنسی دندان: ما برای حل مشکلات مربوط به دندان از جمله پوسیدگی، درمان ریشه و کشیدن به دندانپزشک مراجعه می کنیم. اما گاهی مشکلات دندان محدود به این چند مورد نیست و موارد دیگری را نیز در بر می گیرد که برای حل آن باید به یک دکتر متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

نکات تکمیلی در مورد ایمپلنت دندان

قرار دادن ایمپلنت اغلب راحت تر از بیرون کشیدن دندان است و معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی ساده انجام می شود. شما هیچ وقت احساس درد نخواهید کرد ، اما درست مانند بعد از عمل جراحی ، ممکن است در طول هفته بعد از عمل احساس ناراحتی کنید. اگر بسیار عصبی هستید یا دارای بیمار خاصی هستید، ممکن است دندانپزشک به شما آرام بخش دهد.

از بیهوشی کامل به ندرت برای ایمپلنت دندان استفاده می شود و فقط برای موارد بسیار پیچیده ممکن است به کار رود. بعضی از دندانهای مصنوعی را می توان همزمان می توانند همزمان با کاشت ایمپلنت (این “کاشت فوری” خوانده شود) روی آن قرار قرار داد. معمولاً دندانهای مصنوعی 3 تا 4 ماه بعد از قرار دادن ایمپلنت ها روی آنها قرار می گیرند.

نحوه ی مراقبت از ایمپلنت دندان معمولا توسط پزشک به شما داده می شود. بعد از قرار دادن ایمپلنت ها ، استخوان موجود در فک شما باید روی آنها رشد کرده و به آنها متصل شوند که معمولا چند ماه طول می کشد که به مراقبت های خاصی نیاز دارد. اگر می خواهید ایمپلنت طولانی داشته باشید ، مراقبت از آنها مهم است. توصیه های دندانپزشک خود را در مورد نحوه مراقبت و تمیز کردن دندان ها و دهان به طور کامل اجرا کنید.

تمیز کردن اطراف دندان های متصل به ایمپلنت ها سخت تر از تمیز کردن دندان های طبیعی نیست. با این حال ، ممکن است مناطقی وجود داشته باشد که دسترسی به آنها دشوار باشد و نحوه تمیز کردن متفاوت از دندان ها و مناطق دیگر داهن باشد که به شما توسط پزشک گفته خواهد شد. برای جلوگیری از عفونت و حساسیت حتما به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت  بروز هرگونه مشکل، درد، حساسیت و خونریزی آن را رفع کند.

ترمیم استخوان فک

ترمیم استخوان فک و فیکس شدن ایمپلنت در آن

تمامی خدمات ذکر شده و انواع خدمات مربوط به دندانپزشکی و روش های کاشت دندان از جمله ایمپلنت دندان توسط متخصصان در این زمینه انجام می گیرد. شما عزیزان می توانید برای گرفتن نوبت و یا مشاوره و سایر خدمات مربوط به دندان با درمانگاه شهر راز تماس حاصل فرمایید.