رژیم درمانی چیست

رژیم درمانی یک اصطلاح عمومی است و در واقع استفاده از یک رژیم غذایی خاص برای بهبود سلامت بدن، درمان و پیشگیری بعضی از بیماری ها مثل دیابت است. رژیم درمانی باید تحت نظر یک متخصص تغذیه انجام شود تا شرایط کلی بدن به طور کامل سنجیده شود و رژیم بر اساس نیاز های بدن تهیه گردد. گاهی افراد برای چاقی یا لاغر شدن از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند. نکته مهم و حیاتی در رژیم درمانی این است که باید نیازهای ضروری بدن را برطرف کند. مثلا اگر به خاطر رژیم لاغری بعضی از غذاها و خوراکی ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده اید، باید جایگزین مناسب آن را از سایر منابع مثل منابع گیاهی استفاده کنید تا بدن دچار سوء تغذیه نشود. یک رژیم درمانی مناسب باید مجموعه ی کاملی از ویتامین ها، کربوهیدرات، املاح، پروتئین ها، غذاهای فیبر دار و آب کافی باشد تا بدن بتواند کارکرد طبیعی خود را حفظ کند. نوشیدن آب روزانه تا 10 لیوان در رژیم درمانی اهمیت زیادی دارد. میزان کالری دریافتی در رژیم درمانی نیز نقش مهمی در کنترل وزن دارد و رژیم غذایی مخصوص توسط پزشک و بر اساس پرونده پزشکی فرد طراحی می شود تا کالری هایی که از طریق رژیم غذایی دریافت می شود نیاز بدن را تامین کند و در عین حال باعث کاهش وزن نیز شود.

رژیم درمانی درمانگاه شهر راز

داشتن رژیم غذایی زیر نظر پزشک متخصص

درمانگاه گوارش در شیراز درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهر راز مجهز به پیشرفته ترین و بروزترین دستگاه های آندوسکوپی، کلونوسکوپی، و پولپکتومی می باشد.
 

 

انواع رژیم درمانی

رژیم درمانی با آب : یکی از انواع رژیم غذایی است که در آن فقط آب مصرف می شود و خبری از کربوهیدرات و پروتئین نیست. این رژیم غذایی بسیار دشوار است. بعد گذشت چند روز از شروع رژیم باید مصرف میوه و سبزیجات آغاز شود. این روش بیشتر برای افراد چاق و کسانی که اضافه وزن زیاد دارند به کار گرفته می شود زیرا نوشیدن زیاد آب به صورت یک ضد اشتها عمل می کند و فرد میل شدیدی به غذا خوردن ندارد. هر چقدر آب مصرفی در این رژیم سرد تر باشد، بدن انرژی بیشتری برای گرم کردن آن مصرف کرده و کالری بیشتری می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند. این رژیم غذایی دارای خطراتی نیز می باشد. وقتی روزانه و به مدت چند روز تنها غذای دریافتی بدن آب باشد و هیچ گونه مواد مغذی، املاح و غذاهای دیگر را دریافت نکند وزن زیادی را از دست می دهد و این کاهش وزن در اثر از بین رفتن عضلات فرد است نه چربی های اضافی.

رژیم درمانی کتوژنیک : به رژیم غذایی که میزان کربوهیدرات مصرف شده در آن بسیار کم باشد رژیم غذایی کتوژنیک می گویند. در این رژیم درمانی بدن مشابه یک چربی سوز عمل می کند و باعث کاهش وزن و قند خون در افراد دیابتی می شود. رژیم درمانی کتوژنیک به عنوان یک رژیم کم چربی نیز باعث کنترل سطح کلسترول و HDL خون می شود. در این روش درمانی به علت اینکه هیچ قندی مصرف نمی شود تا انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند، بدن با استفاده از سوزاندن چربی و تولید اجسام کتونی ، انرژی مورد نیاز برای فعالیت سلول های بدن و به ویژه مغز را فراهم می کند. این نوع از رژیم درمانی برای بسیاری از بیماری ها راه درمان محسوب می گردد، مثل بیماری صرع، آلزایمر، بیماری های قلبی و آسیب های مغزی و… . در رژیم درمانی کتوژنیک  مصرف این مواد در وعده های غذایی حذف می شوند : نوشابه، کیک، بستنی، آبنبات، موادی که دارای نشاسته زیاد هستند مثل ماکارونی، برنج، غلات، چاشنی ها و سس ها.

رژیم درمانی درمانگاه شهر راز

رژیم غذایی کتوژنیک

 

رژیم درمانی گیاهی : این نوع از رژیم درمانی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و طرفداران خاص خود را دارد. به علت مزایایی که گیاهان از جمله سبزیجات ومیوه ها برای سلامتی دارند، گرایش افراد به این نوع رژیم غذایی افزایش یافته است. در رژیم درمانی به این سبک وعده های اصلی غذا، خوراکی ها و غذاهای گیاهی است و مصرف غذاهایی مثل گوشت و لبنیات دارای محدودیت هستند و ممکن است به طور کامل حذف شوند. غذاهای دارای سبوس، آجیل و روغن گیاهی در این رژیم درمانی به وفور دیده می شود.

رژیم درمانی برای افراد مبتلا به سوء تغذیه : اگر نیازهای بدن به مواد پروتئینی، املاح و عناصر اساسی تامین نشود در دراز مدت باعث سوء تغذیه می شود. سوء تغذیه یک بیماری خطرناک است که در صورتی که درمان نشود ممکن است خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. بهترین روش برای درمان این بیماری استفاده از رژیم درمانی است که در آن تمام نیازهای غذایی بدن برطرف گردد. رژیم درمانی در این افراد شامل یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و گاها استفاده از داروهای مکمل در کنار غذاهای مقوی است.

رژیم درمانی درمانگاه شهر راز

رژیم غذایی گیاهی

 

فواید رژیم درمانی

رژیم غذایی باعث شناخت صحیح از مواد غذایی می شود که روزانه مصرف می کنیم. هنگامی که ما تصمیم به استفاده از یک رژیم غذای خاص می گیریم و با پزشک متخصص در این مورد مشورت می کنیم، اطلاعات مفیدی درباره ی غذاها، انواع میوه ها و خوراکی ها بدست می آوریم و متوجه می شویم ک تا به حال چقدر نسبت به رژیم غذایی خود بی اهمیت بوده ایم. با شناخت انواع مواد غذایی در می یابیم که چگونه آنها را در رژیم و وعده های غذایی خود استفاده کنیم. در ادامه به چند مورد دیگر از فواید رژیم درمانی اشاره می کنیم.

موثر در درمان ناباروی : روش های زندگی در حال حاضر موجب شده تا انسان غذاهای فست فودی و آماده که دارای مقادیر زیادی مواد نگهدارنده هستند، استفاده کند و غذاهای محلی که از مواد ارگانیک و طبیعی تهیه می شوند را به تدریج از برنامه ی غذایی خود حذف کند. محصولات صنعتی که ارزش غذایی بالا ندارند و همچنین مکمل های مصنوعی که به طور کامل جذب بدن نمی شوند باعث تضعیف قوای جسمی و جنسی می شود که در دراز مدت باعث تحلیل رفتن و ضعیف تر شدن بنیه ی افراد می گردد. می توان با استفاده از رژیم درمانی و خوردن غذاهایی که توسط متخصص تغذیه ارائه می شود و دوری از مواد و خوراکی هایی که ارزش غذای ندارند رژیم غذایی را اصلاح کرد تا باعث بهبود سلامت جنسی و جسمی گردد.

کمک به بهتر شدن افسردگی : گسترش هر روزه ی دغدغه ها و مشکلات زندگی و اضطراب و استرس ناشی از آنها باعث افزایش فشارهای عصبی و روانی و افسردگی در بین افراد شده است که برای درمان و فرار از آن به داروهای ضد افسردگی پناه می برند این داروها شاید در وهله ی اول به بیمار کمک کند تا از میزان فشارهای روانی خود بکاهد ولی دارای عوارض زیادی مثل افزایش وزن، کاهش فشار خون، بی خوابی، سرگیجه و … می شود. رژیم درمانی جایگزین مناسبی برای استفاده از این داروها و خلاص شدن از عوارض آنهاست. رژیم درمانی با یه کارگیری غذاهای سالم و مغذی در وعده های روزانه علاوه بر سلامت جسمی سلامت روان را نیز بهبود می بخشد. استفاده از غذاهایی که سرشار از ویتامین های گروه ب می باشند و همچنین غلات موجود در رژیم درمانی می تواند به طور طبیعی بیماری افسردگی را تا حد زیادی کنترل کند. گاهی افراد به علت اضافه وزن، اعتماد به نفس لازم را ندارند و این قضیه ناراحتی و فشار روانی برای آنها ایجاد می کند، این مشکل نیز با استفاده از رژیم درمانی قابل حل است.

درمانگاه ترمیم زخم در شیراز همراه با درمان تمامی زخم های مزمن و مقاوم از جمله درمان های دیابتیک، زخم بسته، سوختگی، با جدیدترین و بروز ترین تجهیزات و پانسمان های نوین در شیراز می باشد.

جلوگیری از بیماری های خطرناک : همانطور که می دانیم بیماری هایی مثل سرطان و نوعی از دیابت بسیار به شیوه ی زندگی بستگی دارد. افرادی که در طول زندگی خود از غذاهای ناسالم مثل فرآورده های گوشتی آماده نظیر سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده و تنقلات صنعتی بسیار استفاده می کنند، احتمال مبتلا شدن به سرطان در دوران میانسالی را افزایش می دهند. تغذیه مناسب با استفاده از رژیم درمانی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری ها جلوگیری می کند و موادی که ارزش غذایی ندارند و غذاهای صنعتی  به شمار می روند ( این غذاها می توانند باعث جهش سلولهای بدن و در نتیجه سرطان شوند) را از وعده های روزانه حذف می کند.

کمک به کنترل وزن و قند خون در افراد دیابتی : بیماری دیابت یک بیماری نسبتا شایع است که دارای دو نوع ارثی و اکتسابی می باشد. نوع اکتسابی در اثر عواملی مثل عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، استفاده ی زیاد از قند، شیرین کننده های صنعتی و مصنوعی و رژیم غذایی نا مناسب، به وجود می آید. رژیم درمانی می تواند نقش حساسی در کاهش ابتلا به این بیماری داشته باشد. چرا که در رژیم درمانی، مقدار کربوهیدرات و قند مصنوعی روزانه کنترل شده است و فرد نمی تواند بیش از مقدار مشخص مصرف کند.

رژیم درمانی درمانگاه شهر راز

درمان ناباروری با تغذیه مناسب

 

با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت رژیم غذایی در سلامت و پیشگیری از انواع بیماری اگر نیاز به مشورت با یک مشاور تغذیه و پزشک متخصص در این زمینه دارید، درمانگاه شهر راز با کادر مجرب و متخصصان در زمینه تغذیه می تواند پذیرای شما عزیزان باشد. در کیلینیک شهر راز بهترین برنامه ی رژیم درمانی با توجه به سوابق پزشکی و نیازهای شما و توسط پزشک متخصص تغذیه به شما ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا گرفتن نوبت می توانید  با درمانگاه شهر راز تماس بگیرید.