سکته قلبی چیست ؟

قلب حیاتی ترین اندام بدن است که کار پمپاژ و خون رسانی به تمام بدن را بر عهده دارد و این کار توسط 3 رگ اصلی انجام می شود که مسدود شدن هر کدام از آنها خطرات جدی را به دنبال دارد و ممکن است باعث سکته قلبی شود. سکته قلبی با نام علمی انفارکتوس میوکارد یکی از بیماری های شایع مربوط به دستگاه گردش خون و قلب است که در اکثر کشورهای توسعه یافته بسیار مشاهده می شود. در این بیماری خون رسانی به بخشی از قلب انجام نمی شود که به علت گرفتگی رگ های خون رسان می باشد. اگر این عدم خون رسانی برای مدت تقریبا 20 دقیقه ادامه پیدا کند، سلول های عضله ی قلب دچار آسیب و مرگ می شوند. هنگامی که یکی از شریان های خون رسان به عضله ی میوکارد قلب به طور کامل مسدود شود، اکسیژن رسانی به بخش میوکارد انجام نمی گیردکه در پی آن مرگ بخشی از سلول های قلب را به دنبال دارد. اگر شریانی که مسدود شده است شریان کرونری اصلی (رگ اصلی که خون رسانی و تغذیه قلب را انجام می دهد ) باشد، احتمال خطر مرگ برای انسان را دارد. علت اینکه چرا مسدود شدن رگ های خون رسان به قلب و سکته قلبی رخ می دهد مربوط به رژیم غذایی است. هنگامی که ما در رژیم غذایی خود از غذاهایی که دارای چربی و کلسترول بالا باشند بسیار استفاده کنیم، مثل گوشت قرمز و فرآورده های لبنی، ذرات چربی و کلسترول موجود در آنها در دیواره ی سرخرگ ها رسوب می کند. تجع این ذرات به روی هم در جداره رگ ها باعث می شود که قطر رگ ها کم شده و عبور خون مشکل می گردد تا جایی که موجب مسدود شدن این سرخرگ ها شود. حال هنگامی که این اتفاق در عروق کرونری قلب رخ دهد، موجب می شود که خون رسانی به قلب صورت نگیرد و حمله قلبی یا سکته قلبی رخ ندهد.

حمله قلبی درمانگاه تخصصی شهر راز

حمله قلبی

معرفی درمانگاه قلب در شیراز : کلینیک قلب و عروق درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهر راز مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های شخصی اکوکاردیو گرافی، الکترو کاردیو گرافی، تست ورزش، هولتر فشارخون، هولتریتم می باشد متخصصین قلب درمانگاه شهر راز در شیراز در حیطه ی تشخیص و درمان بیماری های قلبی و عروقی مانند ضایعه های انسدادی، آسیب ها و بیماری های قلبی تحقیقات فراوانی انجام می دهند. همچنین متخصصان قلب با زیر نظر گرفتن عوامل متعددی همچون کلسترول بالا، دیابت و فشار خون بالا، از به وجود آمدن بیماری های قلبی پیشگیری می کنند.

علایم سکته قلبی

سکته قلبی دارای علائمی است که می توان با شناخت آنها بروز سکته قلبی را تشخیص و با به موقع رساندن خود به پزشک یا اورژانس احتمال خطر آن را کاهش داد. این علائم عبارت اند از:

1_ احساس درد در قفسه ی سینه : شایع ترین نشانه ی بیماری های قلب و به خصوص سکته قلبی درد در قفسه ی سینه است. احساس فشار، سوزش و تنگی نفس نیز از جمله ی این علائم می باشد که در زمان استراحت یا انجام کار ممکن است رخ دهد. اگر زمان درد بیش از چند دقیقه باشد باید با اورژانس تماس گرفت.

2_ درد در دست و بازوها : اگر درد ایجاد شده در قفسه ی سینه تا دست چپ، بازوها و کمر امتداد پیدا کرد، می تواند از علائم سکته قلبی محسوب شود.

3_ اختلال در دستگاه گوارش و معده : حملات قلبی معمولا با کارکرد دستگاه گوارش تداخل دارند، اگر احساس درد در ناحیه قلب و قفسه سینه و حالت تهوع و معده دارید، ممکن نشان دهنده ی سکته قلبی باشد.

4_سرگیجه و عدم تعادل : از دست دادن تعادل به طور ناگهانی همراه با درد قفسه سینه احتمال زیاد خبر از سکته قلبی می دهد.

5_ عرق کردن : عرق سرد به روی بدن و سر و صورت می تواند از دلایل قوی سکته قلبی باشد. داشتن عرق سرد به همراه سایر علائم ذکر شده، نیاز به مراجعه فوری به اورژانس دارد.

6_ضربان قلب نا منظم : ضربان قلب ممکن است در اثر هیجان و یا نگرانی نا منظم شود. اما اگر در حالت عادی و بدون مصرف موادی که باعث تپش قلب می شود، قلب ریتم منظم خود را از دست داد، باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است از علائم سکته قلبی باشد.

از دیگر علائم به طور خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد : خستگی و ضعف، تورم در پاها، کاهش توانایی ورزش کردن، ورم شکم، کاهش اشتها و غیره.

حمله قلبی درمانگاه تخصصی شهر راز

علائم سکته قلبی

معرفی درمانگاه و کلینیک تخصصی در شیراز : کلینیک تخصصی در شیراز که بیشتر بیماری های داخلی را می تواند در مان کند، یکی از بهترین کلینیک هایی به شمار می رود که هر فردی هر مشکل و بیماری داشته باشد می توانید به این درمانگاه مراجعه کند و به کمک بهتریین پزشکان که در این زمینه تخصص بسیاری دارند بیماری خود را درمان سازد. نوبت دهی کلینیک تخصصی در شیراز به صورت آنلاین می باشد و این به معنی است که شما در خانه خود می توانید نوبت پزشک مورد نظر خود را از این کلینیک دریافت کنید.

عوارض بعد ازسکته

سکته قلبی با توجه ویژگی های مختلف فرد از جمله سن و جنسیت، عوارض متعددی را ممکن است ایجاد کند از جمله :

1_ بروز بیماری ها و نارسایی ها ی کلیه : در اثر سکته قلبی خون رسانی به کلیه دچار مشکل می گردد که در دراز مدت باعث نارسایی کلیه می شود و گاها نیاز به دیالیز را ایجاد می کند.

2_ مشکلات مربوط به ریتم قلب : بعد از سکته قلبی احتمال اینکه حرکات قلب که شامل سیستول و دیاستول هستند، دچار مشکل گردد و زمان مربوط به هر کدام دچار تغییراتی شود، بسیار است.

3_ مشکلات دریچه قلب : هنگامی که قسمتی از ماهیچه ی قلب در اثر سکته دچار ضعف در انقباض گردد ( چون بخشی از سلول ها از بین رفته اند )می تواند تاثیرات سوئی به روی دریچه ی قلب گذاشته و باعث شود که آنها به درستی عمل نکنند.

4_ بیماری کبدی : تجمع مایعات ناشی از سکته قلبی باعث افزایش فشار در کبد می گردد و موجب تورم، زخم و و در نتجه کاهش عملکرد کبد می شود.

راه های پیشگری از سکته قلبی

پس از بیماری سرطان و تصادفات جاده ای، بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی مخصوصا سکته قلبی است که با تغییر سبک زندگی و ترک عادت های ناسالم می توانیم از بروز سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کنیم. این عوامل عبارت اند از :

1_ جلوگیری از مصرف دخانیات و ترک سیگار : مواد موجود در سیگار و دیگر دخانیات مثل قلیان که متاسفانه مصرف آن در بین جوانان رایج گردیده، باعث تحریک پذیری و آسیب به جداره ی رگ ها می شود. همچنین لخته شدن خون یکی دیگر از خطراتی است که سیگار کشیدن در پی دارد. افزایش کلسترول خون و کاهش اکسیژن رسانی به قلب و سایر بافت ها از عوارض دیگر کشیدن سیگار است. همه ی این عوامل ریسک سکته قلبی را به شدت افزایش می دهند. از آنجا که مصرف هر بار قلیان معادل کشیدن صدها نخ سیگار است و دود ناشی از قلیان و سیگار برای افرادی که در معرض آن قرار می گیرند نیز مضر است و همین اثرات سوء را دارد، پس با ترک کردن دخانیات، زندگی سالم را به خود و دیگران هدیه دهیم.

2_ کاهش وزن و کنترل آن : امروزه روند زندگی به سمتی پیش می رود که افراد به علت گرفتاری ها و عدم انگیزه با ورزش کردن میانه ی خوبی ندارند، که این موضوع باعث عدم تحرک و اضافه وزن می گردد. همچنین عدم استفاده از رژیم غذایی صحیح بر این مشکل افزوده است. چاقی یکی از عوامل مهم در افزایش سکته قلبی است که برای پیشگیری از آن می توانیم با ورزش کردن و مصرف غذای سالم وزن ایده آل خود را بدست آوریم و آن را حفظ کنیم.

3_ کاهش فشار خون : مصرف غذاهای چرب و دارای کلسترول بالا باعث و رسوب آنها در دیواره ی سرخرگ ها باعث افزایش فشار خون می شود. به همین دلیل کاهش فشار خون باعث جلوگیری از سکته قلبی تا حد زیادی می گردد. برای کاهش فشار خون می توانیم موارد زیر را مد نظر قرار دهیم : افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها به صورت روزانه، ترک کردن مشروبات الکی، ورزش کردن و غیره.

4_ کنترل قند خون : با کاهش قند خون می توانیم از بیماری دیابت جلوگیری کنیم. بروز سکته قلبی در بیماران دیابتی 2 تا4 برابر نسبت به سایر افراد افزایش می یابد. برای جلوگیری از دیابت و به دنبال آن سکته قلبی، از مصرف غذاهای سرشار از قند و شکر و همچنین شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.

رسوب ذرات چربی و کلسترول در رگها

درمان عوارض ناشی از سکته قلبی

برای جلوگیری از بروز مجدد سکته قلبی بعد از اولین حمله باید فرد تحت نظر پزشک داروهای مختلفی را مصرف کند. از داروهایی که در این مواقع بیمار به بیمار داده می شود می توان به داروهای آسپرین و ضد پلاکت ها اشاره کرد. هنگامی که فرد دچار سکته قلبی شده ممکن است خونش دچار لخته شود. این لخته ها در جریان خون به راه می افتد و حالتی را به وجود می آورند که به آن ترومبوز گفته می شود. اگر این ترومبوز ها به عروق کرونری راه پیدا کنند باعث بروز مجدد سکته قلبی می شوند. از دیگر داروهای مصرفی، آن دسته از داروهاست که باعث می شوند ریتم قلب کند تر و آهسته تر شود که به بتا بلاکر ها معروف هستند. استاتین ها نیز برای کاهش سطح کلسترول خون تجویز می گردند که با پایین آوردن سطح کلسترول از رسوب آن در رگ ها کاسته می شود و ریسک سکته قلبی را کاهش می دهد. گاهی قلب بیمار شدیدا آسیب دیده که پزشک مجبور به جراحی است. این جراحی ها مربوط به باز کردن عروق قلب است که به آنژیوپلاستی معروف اند. تمامی خدمات مربوط به پیشگری، کنترل و درمان سکته قلبی در درمانگاه شهر راز انجام می گیرد. مشورت با پزشک متخصص قلب و عروق می تواند از نگرانی های شما برای بروز سکته قلبی بکاهد مخصوصا اگر زمینه ی ارثی برای این بیماری دارید.

کلینیک شهر راز با کادر مجرب و حرفه ای آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است. برای گرفتن نوبت و اطلاعات بیشتر می توانید با این درمانگاه تماس حاصل فرمایید.