کلینیک شهر راز یکی از بهترین کلینیک های تخصصی در شیراز است که در آن انواع آندوسکوپی در زیر نظر پزشک متخصص انجام می گیرد. کولونوسکوپی یکی از راه های تشخیص سرطان روده است که انجام آن به پزشک در درمان به موقع سرطان کمک می کند. کولونوسکوپی در این مرکز با پیشرفته ترین و به روز ترین تجهیزات پزشکی در شیراز انجام می گیرد و آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز می باشد.

کولونوسکوپی چیست

کولونوسکوپی یکی از انواع آندوسکوپی است که به طور تخصصی برای بررسی مشکلات روده انجام می شود. روده بزرگ پایین ترین قسمت دستگاه گوارش است که مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع می کند. روده بزرگ از طریق راست روده به مقعد وصل می شود. در طول کولونوسکوپی ، پزشک ممکن است نمونه های بافتی را نیز برای انجام آزمایش بردارد. عبور یک لوله در طول روده حین انجام کولونوسکوپی، ممکن است پولیپ های موجود در روده را از بین ببرد. از جمله دلایلی که میتوان برای چرایی انجام کولونوسکوپی بیان کرد شامل این موارد هستند : کولونوسکوپی به عنوان یک غربالگری در سرطان روده بزرگ و سایر مشکلات مربوط به گوارش و روده قابل انجام است. غربالگری می تواند به پزشک کمک کند تا به دنبال علائم سرطان و مشکلات احتمالی در روده باشد، پی بردن به علت تغییرات غیر قابل توضیح در عادات روده، علائم درد یا خونریزی واقع در ناحیه شکم را ارزیابی کند، دلیلی برای کاهش وزن ، یبوست مزمن یا اسهال پیدا کند، همه افراد بالای 50 سال که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند باید هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی انجام دهند. اگر در معرض خطر بیشتری قرار دارید ( به علت سابقه ی خانوادگی ) ممکن است به مراحل بیشتری نیاز داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که بین 76 تا 90 درصد از سرطان روده بزرگ از طریق غربالگری کولونوسکوپی قابل پیشگیری است.

کولونوسکوپی

شمای کلی از روده ی بزرگ و انجام کولونوسکوپی

** درمانگاه شهر راز یک کلینیک تخصصی در شیراز است که دارای خدمات پزشکی در زمینه های مختلف مثل کلینیک قلب و عروق، کلینیک زخم، کلینیک گوارش، کلینیک دندانپزشکی در شیراز با روش های جدید درمانی می باشد**

خطرات كولونوسكوپي

از آنجایی که کولونوسکوپی یک روش معمول است ، معمولاً اثرات و عوارض خطرناکی در این نوع آندوسکوپی وجود ندارد. در اکثر موارد ، فواید تشخیص مشکلات و شروع به موقع درمان بیماری های مربوط به روده به مراتب بیشتر از خطرات و عوارض های ناشی از کولونوسکوپی است.با این حال ، برخی از عوارض نادر شامل این موارد است: در صورت انجام نمونه برداری خونریزی از محل نمونه، واکنش بدن  به آرام بخش و یا بی حسی های مورد استفاده در حین انجام کولونوسکوپی، پارگی در دیواره رکتال یا روده بزرگ.

نحوه آماده شدن برای كولونوسكوپی

پزشک هنگامی که برای فرد کولونوسکوپی تجویز میکند طی یک سری نکات دستورالعمل مربوط به روده را تحت عنوان “آمادگی روده” به بیمار ارائه می دهد. بیمار باید 24 تا 72 ساعت قبل از عمل رژیم غذایی شامل مایعات شفاف داشته باشد. رژیم غذایی معمول که برای آندوسکوپی توصیه می گردد شامل این موارد است : آبگوشت، ژلاتین، قهوه ساده یا چای، آب بدون دیگر افزودنی های خوراکی. مطمئن شوید مایعاتی که می خورید حاوی رنگ قرمز یا بنفش نباشد، زیرا ممکن است باعث تحلیل اشتباه در کولونوسکوپی و یا تغییراتی در روده گردد. در مورد داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه یا مکمل ها اگر دارای سابقه مصرف این داروها هستید به پزشک خود بگویید، زیرا  اگر داروهای مصرفی شما  دارای تاثیرات سوئی بر روی کولونوسکوپی باشد، پزشک ممکن است به شما بگوید که مصرف آنها را قطع کنید. این داروها اغلب شامل این موارد : رقیق کننده خون ، ویتامین های حاوی آهن و داروهای خاص دیابت است، پزشک ممکن است برای شما  داروهای ملین نیز تجویز کند. معمولا توصیه ی دیگر پزشک قبل از انجام کولونوسکوپی اینست که روز قبل از انجام عمل در خانه بمانید و بیرون نروید تا از ورم روده بزرگ جلوگیری شود.

کولونوسکوپی در درمانگاه شهر راز

Figure 2از بین بردن پولیپ های روده

نحوه انجام یک کولونوسکوپی

قبل از کولونوسکوپی ، باید لباس مخصوص این عمل را بپوشید. بیشتر افراد با مصرف قرص آرامش بخش یا تزریق ماده ی بی حس کننده در ناحیه ای که میخواهند کولونوسکوپی را انجام دهند، دچار بی حسی می گردند. عمل کولونوسکوپی به این شکل است که شما روی یک تخت یا میز معاینه  به صورتی می خوابید که زانوها نزدیک قفسه ی سینه قرار می گیرد در این حالت پزشک زاویه ی دید و احاطه ی بهتری برای انجام عمل کولونوسکوپی در روده بزرگ دارد.در حالی که فرد خونسرد است ، پزشک یک لوله منعطف با نور به نام کولونوسکوپ را به داخل مقعد هدایت می کند و به آرامی آن را از طریق راست روده به روده بزرگ هدایت می کند. دوربینی که در انتهای کولونوسکوپ قرار دارد ، تصاویر را به مانیتوری منتقل می کند که پزشک در حال تماشای آن است.پس از قرار گرفتن لوله کولونوسکوپی در منطقه ی مورد نظر در روده بزرگ،پزشک با استفاده از گاز دی اکسید کربن روده بزرگ را باد می کند تا  بتوانند جزییات و سطح داخلی روده که چین خوردگی دارد را دقت بیشتری ببیند..پزشک ممکن است در طی این روش پولیپ یا نمونه بافتی را از بین ببرد. فرد در طول کولونوسکوپی خود بیدار خواهد بود ، بنابراین پزشک می تواند آنچه را که اتفاق می افتد به بیماربگوید.کل روش حدود 40 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. این عمل جز آن دسته از کارهای درمانی است که ممکن است برای بعضی افراد ترسناک و دلهره آور باشد. چنین افرادی ممکن است تحت بیهوشی کامل قرار گیرند و چیزی حس نمی کنند و نمی بینند ولی میزان به هوش آمدن و بهبودی کامل چند ساعت طول می کشد. با این وجود تمام کارهایی که برای راحت تر بودن این عمل انجام می شود، انجام کولونوسکوپی می تواند برای فرد ناخوشایند باشد.

کولونوسکوپی در درمانگاه شهر راز

Figure 3نحوه ی انجام کولونوسکوپی

بعد از کولونوسکوپی

بعد از اتمام عمل ، حدوداً یک ساعت زمان نیاز است اثرات بی حسی از یا آرام بخش از بین رود. ولی به طور کلی توصیه می شود از انجام کارهایی که به دقت و هوشیاری نیاز دارند مثل رانندگی خودداری شود. علاوه بر این احتمالاً مقداری از گازهایی که پزشک در روده بزرگ وارد کرده است ممکن است وجود داشته باشند و باعث نفخ گردند که  این نفخ و گاز طی یک روز پس از انجام عمل از بدن خارج می شوند. اگر وجود نفخ و گاز روزها پس از عمل نیز ادامه یابد ، می تواند به معنای مشکلی باشد و باید با پزشک خود تماس بگیرید.همچنین ، مقدار کمی خون در مدفوع  بعد از انجام عمل کولونوسکوپی طبیعی است. با این وجود ، اگر همچنان لخته شدن خون در مدفوع ادامه پیدا کند،  بروز درد در ناحیه شکم یا تب شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

یک دلیل مهم برای انجام کولونوسکوپی

تقریبا 1 در هر 40 نفر از افراد کشورهای پیشرفته ی اروپاییی و آمریکایی سرطان روده یا کولون را نشان می دهند. این سرطان بسته به محل و نوع توارث دارای چندین نوع مختلف است. در یکی از انواع سرطان روده که دارای توارث خانوادگی نیز می باشد وجود یک سری پولیپ در روده که می تواند کل روده را درگیر کند خطرات زیادی را ایجاد می کند. هنگامی که قطر پولیپ های موجود در روده 1سانتی متر باشد خطر برای ابتلا به سرطان پیشرفته چیزی در حدود 10 درصد است. هر چه قطر پولیپ ها بیشتر باشد ریسک ابتلا به سرطان روده نیز بیشتر می گردد. کولونوسکوپی یکی از بهترین روشهایی است که می توان با استفاده از آن پولیپ های موجود در روده را مشاهده کرد و با تشخیص به موقع بهترین روش درمانی را برای مقابله با سرطان روده انجام داد. به همین منظور افرادی که دارای افراد مبتلا به سرطان روده در خانواده خود هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند و باید به طور مکرر معاینه شوند و کولونوسکوپی انجام دهند.

توصیه های رژیم غذایی برای انجام کولونوسکوپی

در چندین روز قبل از انجام کولونوسکوپی رژیم غذایی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. باید از خوردن یک سری غذاها پرهیز ئ در عوض خوردن بعضی دیگر افزایش یابد که ما در اینجا چند نمونه از این غذاها را ذکر میکنیم : حداقل پنج روز قبل از انجام کولونوسکوپی غذاهای کم فیبر مصرف کنید مثل :نان سفید، ماکارونی، برنج، تخم مرغ، گوشتهای بدون چربی مثل مرغ و ماهی، سبزیجات خوب پخته و بدون پوست میوه بدون پوست یا دانه. حداقل 48 ساعت قبل از انجام كولونوسكوپی مصرف غذای نرم شما را برای انجام عمل آماده تر و راحت تر می کند. غذاهای نرم شامل: تخم مرغ آپ پز، پوره های گیاهی و سوپ ها، میوه های نرم ، مانند موز. جلوگیری از غذاهایی که هضم آنها دشوار است مثل : غذاهای چرب و سرخ شده، گوشتهای سخت، غلات کامل، دانه ها ، آجیل و غلات، ذرت بو داده، سبزیجات خام، پوست سبزیجات، میوه با دانه یا پوست، کلم بروکلی ، کلم یا کاهو، ذرت، لوبیا و نخود فرنگی.

رژیم غذایی مناسب برای کولونوسکوپی

Figure 4رژیم غذایی مناسب برای کولونوسکوپی

تمامی خدمات مربوط به آندوسکوپی و کولونوسکوپی توسط پزشک متخصص در درمانگاه شهر راز انجام می گیرد. شما عزیزان برای مشاوره و گرفتن نوبت می توانید با کلینیک شهر راز تماس حاصل فرمایید.