جراحی و بیهوشی سرپائی روند رو به رشدی از نظرگسترش و نیز پیچیدگی در سراسر دنیا داشته است. گسترش تکنیک های جراحی بر اساس تکنولوژی جدید همراه با پیشرفت تکنیکی های بیهوشی موجب انتقال مستمر عمل های پیچیده تر و نیازمند بستری به سمت موارد سرپائی شده است. رژیم های چند حالتی جهت اداره درد بعد از عمل،تهوع و استفراغ سبب ترخیص سریع،کیفیت ریکاوری بهتر و رضایتمندی بیشتر بیمار شده است.  این پیشرفت ها به بیماران در دو سر طیف سنی امکان انجام جراحی ایمن در مراکز سرپائی را می دهد.

عمل های جراحی که برای انجام به صورت سرپایی مناسب هستند عمل هایی هستند که میتوان مراقبت پس از جراحی آن ها را به صورت اولیه در همان مرکز و سپس به راحتی در خارج از مرکز انجام داد. عوارض بعد از عمل که ممکن است نیازمند مراقبت ویژه طبی یا پرستاری باشد را باید به ندرت  انجام داد. با استفاده از بی حس کننده موضعی و ضد دردهای خوراکی یا شیاف روده ای درد باید قابل اداره باشد. تهوع و استفراغ بعد از عمل نباید ایجاد شود و یا باید حداقل باشد.

از مهم ترین مزایای جراحی های سرپایی در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهر راز در شیراز این است که بیمار زودتر قادر به انجام فعالیت‌های روزانه می‌باشد و نیز زمان کوتاه جدایی فرد از محیط زندگی در اطفال و افراد مسن بسیار اهمیت دارد چرا که موجب کم شدن مشکلات روحی و رفتاری او می‌شود.