کلیه، هورمون‌ های تنظیم فشار خون را می‌ سازد. بنابراین بیماری کلیه باعث افزایش فشار خون می‌ شود. برعکس این مساله نیز ممکن است اتفاق بیفتد. فشار خون بالا به رگ‌ های بدن آسیب می‌ رساند و باعث می شود خون رسانی به کلیه کم شود. علاوه براین، فشار خون بالا به نفرون‌ ها که واحدهای کوچک تصفیه خون در کلیه هستند نیز آسیب می‌ رسانند. اگر کسی بیماری مزمن کلیه داشته باشد نیز فشار خون بالا باعث بدتر شدن آن می‌ شود. این بیماری قابل کنترل شدن است. اگر بیماری مزمن کلیه یا فشار خون داشته باشید فشار خون شما باید زیر 130.8 میلیمتر جیوه بماند.

علائم فشار خون بالا چیست ؟

علائم فشار خون بالا در اکثر موارد نامعلوم است  اما برخی عوامل مانند :  سابقه فامیلی، سن بالا، چاقی،  کشیدن سیگار،  مصرف غذاهای پرنمک و رژیم غذایی ناسالم و نوشابه‌ های الکلی بروز آن را زیاد می‌ کنند. ابتلا به برخی داروها، دیابت، بیماری‌های مزمن کلیه، بیماری‌های غدد فوق کلیه، و… نیز می‌توانند در ایجاد این بیماری موثر باشند.

آیا درمان فشارخون بالا خطر بیماری مزمن کلیه را رفع می‌ کند؟

تا حدود زیادی خطر این بیماری با کنترل فشارخون رفع می‌شود اما شما باید به طورمرتب برای بررسی وضعیت کلیه‌های خود تحت نظر پزشک باشید.

حملات قلبی  یکی از بدترین بیماری های مرتبط با پرفشاری خون کنترل نشده هستند. این شرایط می تواند مرگبار نیز باشد. حملات قلبی به دلیل سخت‌تر و باریک‌تر شدن شریان ها که بر جریان خون تاثیرگذار است، رخ می دهند.

نکته : اگر کلیه‌ ها دچار آسیب‌ هایی شوند و به مرور زمان کارایی خود را از دست بدهند فرد به بیماری مزمن کلیه دچار شده‌ است.