ویروس کرونا

چندین ماه است که بیماری جدیدی به نام کرونا در سراسر جهان فرا گیر شده است و در همه جای دنیا از این بیماری، روش های کنترل و میزان مرگ و میری آن صحبت می شود.کرونا نام یکی از خانواده های بزرگ ویروس هاست که به دلیل داشتن زوائدی روی سطح  خود به این نام خوانده می شوند.( کرونا به معنی تاج و یا هاله می باشد).

این ویروس بین انسان ها و حیوانات مشترک است و هر دو را می تواند آلوده کند. بافت هدف این ویروس دستگاه تنفسی و ریه ها است و موجب ناراحتی و بیماری های تنفسی می شود این آثار ممکن است خفیف و ساده مثل یک سرماخوردگی و یا شدید و ناراحت کننده مثل سارس و مرس باشد.

کلینیک تخصصی در شیراز که بیشتر بیماری های داخلی را می تواند در مان کند، یکی از بهترین کلینیک هایی به شمار می رود که هر فردی هر مشکل و بیماری داشته باشد می توانید به این درمانگاه مراجعه کند و به کمک بهتریین پزشکان که در این زمینه تخصص بسیاری دارند بیماری خود را درمان سازد.

تاریخچه کشف این خانواده به دهه 1960 بر می گردد و تحقیقات روی آن تا سال 1980 ادامه داشت.این خانواده شامل ویروس های بیماری زایی چون سارس، مرس و سندروم حاد تنفسی است.یک عضو جدید خانواده کرونا ویروس که اولین بار در شهر ووهان در چین کشف شد، توسط سازمان جهانی بهداشت کووید 19 نام گذاری گردید ولی در میان عموم مردم با نام کرونا بیشتر شناخته شده است.

این ویروس نیز مشابه هم خانواده های خود دستگاه تنفسی را تحت شعاع قرار داده و سبب بروز تنگی نفس تب و دیگر علایم تنفسی می گردد.به علت شیوع گسترده و همه گیری این بیماری داشتن اطلاعات کافی در مورد کووید 19 می تواند تا حد زیادی ما را در برابر این بیماری محافظت می کند.ما در این مقاله کرونا ویروس تازه کشف شده با نام علمی کووید 19 را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

 

منشا ویروس کرونا و ژنوم آن

برخلاف گمانه زنی هایی که در مورد منشا این ویروس بیان است و تصوراتی که بیان می کند این ویروس در آزمایشگاه ساخته شده و حاصل دستکاری ژنتیکی یا خطای آزمایشگاهی است، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که منشا ویروس کرونا آزمایشگاهی نیست و یک ویروس با ژنوم طبیعی است که منشا حیوانی دارد و از حیواناتی نظیر خفاش ویا مورچه خوار پولک دار به انسان سرایت کرده است و دلایلی مبنی بر مصنوعی بودن ژنوم ویروس کرونا و دخالت انسان در ساخت آن وجود ندارد. ژنوم این ویروس از نوع RNA است و به محض ورود به سلول تکثیر پیدا کرده و باعث لایز شدن سلول و از بین رفتن آن می گردد.

علائم اصلی کرونا

علائم ویروس کووید 19 شبیه به یک سرما خوردگی ساده و خفیف می باشد.در بعضی موارد افراد اصلا علائمی از خود بروز نداده و آن را حس نمی کنند.اما علائم کلی شامل، سرفه های خشک، گلو درد، تب و لرز،احساس تنگی نفس است.

در برخی موارد احساس خستگی، آبریزش بینی و اسهال نیز می تواند جز علائم کرونا به شمار رود. علایم به صورت خفیف و به تدریجی ظاهر می شوند.این بیماری دارای دروه ی کمون یا به اصطلاح نهفتگی است که به معنای ابتلا فرد به ویروس کرونا و شروع بروز علایم است.

این دوره معمولا 14 روز طول می کشد. در واقع فرد در زمان کمون علایم بیماری را به صورت کم و خفیف بروز می دهد و این علایم رفته رفته ممکن است تشدید گردد.افراد دارای بیماری های زمینه ای مثل آسم، فشار خون، قند خون و افراد دارای بیماری های مربوط به نقص سیستم ایمنی بدن هستند، علائم بیماری را با شدت بیشتری نشان می دهند و در واقع در معرض خطر بیشتری هستند.

روش های انتقال ویروس کرونا

راه های انتقال این ویروس ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. تماس با فرد آلوده و دست دادن و روبوسی کردن با آن از راه های انتقال مستقیم است. برخود و یا رسیدن  ترشحات بینی ودهان فرد الوده به ویروس کرونا که از طریق عطسه و سرفه در هوا منتشر می شود، به بدن فرد سالم نیز از راه های انتقال به طور مستقیم است .در روش های غیر مستقیم ویروس مستقیما از فرد آلوده دریافت نمی شود، بلکه با انتقال آن توسط فرد آلوده به سطوحی که ویروس می تواند برای مدت طولانی روی آنها زنده بماند و از انجا به بدن توسط دست زدن به سطوح آلوده، باعث مبتلا شدن به ویروس کرونا می شود این سطوح شامل دکمه های خود پرداز،آسانسور، دستگیره ی در ، تاکسی و وسایل نقیله عمومی شامل اتوبوس و مترو است.تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه ویروس از طریق غذای آلوده منتقل شود مشاهده نشده است. چون این ویروس به گرما حساس است و معمولا در اثر حرارت ناشی از پخت غذا از بین می روند.

ویروس کرونا

 

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

برای مقابله و و پیشگیری از ویروس کرونا رعایت کردن موارد زیر ضروری است.

1-شستن دست ها به طور مرتب:دست ها مهم ترین راه برای انتقال ویروس از سطوح آلوده به بدن هستند.ما روزانه ممکن است به مکان ها و سطوح مختلفی دست بزنیم که آلوده به ویروس باشند، شستن دست ها به طور مدام با صابون یا ضد عفونی کردن دست ها در طول روز باعث کشته شدن ویروس احتمالی برروی دست ها می شود و خطر ابتلا به کرونا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

2_از تماس دست با چشم، دهان و بینی بپرهیزید: این اعضای بدن که همواره مرطوب و دارای مخاط هستند راه های مناسبی برای ورود ویروس است لذا از تماس دست ها که احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است با این مناطق خوداری کنید.

3_رعایت فاصله مناسب و استاندارد با دیگران: رعایت فاصله ای حدود یک متر و نیم با دیگران به کاهش انتقال ویروس کمک می کند به خصوص افراد که دارای علائم کرونا یا سرفه های خشک هستند زیرا هنگام عطسه، سرفه و یا حرف زدن قطرات ریزی از بینی و دهان این افراد در هوا پخش می شود و محیط اطراف را نیز آلوده می کند و شما با یک تنفس ساده ویروس را دریافت می کنید.

به بیماری کرونا

 

4_به توصیه های مراکز بهداشتی عمل کنید

اخبار و اطلاعات جدید در مورد ویروس کرونا را هر روز دنبال کنید.روزانه اطلاعات جدیدی در مورد نحوه ی انتقال و یا کنترل بهتر آن به دست می آید و منتشر می شود. مراکز بهداشت جدید ترین اطلاعات و اخبار را دریافت می کنند و بهترین  منبع برای پیگیری این اطلاعات و گرفتن راهنمایی های لازم هستند.

5_استفاده از ماسک برای پیشگیری

ماسک ها می توانند از ورود ترشحات بینی و دهان فرد آلوده هنگام سرفه به مجرای تنفسی شما جلو گیری کند.استفاده از ماسک در وهله ی اول به فرد مبتلا و یا ناقل توصیه می شود تا ویروس را به دیگران انتقال ندهد، سپس افراد سالم می توانند برای محافظت بیشتر از ماسک استفاده کنند ولی نحوه ی استفاده صحیح از آن را باید مورد توجه قرار دهند.مثلا ماسک را پایین بینی قرار ندهند و یا چانه را از ماسک بیرون نباشد. همچنین گذاشتن ماسک روی گردن و زیر چانه سبب آلوده شدن و غیر استریل شدن آن می گردد و حتما برای گذاشتن ماسک روی صورت قبل از ان دست ها را با آب و صابون شسته و ضد عفونی کنید.

کووید 19 تا چه حد خطرناک است؟

میزان خطر و کشندگی کرونا ویروس با توجه به عوامل مختلف از جمله جنسیت، سن، داشتن بیماری زمینه ای، حساسیت، و قدرت سیستم ایمنی بدن می تواند متفاوت باشد. میزان کشندگی ویروس ابتدا 2 درصد تخمین زده شد ولی جدیدا سازمان جهانی بهداشت این خطر را  4/3درصد در اسکیل جهانی بیان کرده است. علت خطا در این تخمین ها توسط پژوهشگران، آمار نادرست و اشتباه از میزان مرگ و میر توسط کشور های درگیر این بیماری است و دیگر این که همه موارد بیماری گزارش نمی شود.البته تخمین میزان مرگ برای کرونا ویروس کار سختی است زیرا این بیماری با توجه به دوره کمون و زمان بر بودن روند بهبود و یا مرگ ممکن است آمار کشته شده ها را کمتر از میزان واقعی نشان می دهد.

بیماری کرونا

 

واکسن و دارو تنها راه کنترل ویروس کرونا

تا کنون هیچ دارویی کشف و اختراع نشده که بتواند گسترش و شیوع این ویروس را کنترل کند.شرکت های دارویی زیادی در سراسر جهان برای ساختن داروی ویروس کرونا تلاش و رقابت می کنند.چندین دارو به مرحله تست بالینی راه پیدا کرده اند ولی هنوز نمی توان با قطعیت در مورد میزان تاثیر آنها صحبت کرد.روند و پروسه تهیه واکسن زمان بر و طولانی است  و چیزی حدود 12 تا 18 ماه نیاز است تا تمام مراحل بررسی های بالینی و غیر بالینی واکسن طی شود و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد.پس تا آن زمان با پروتکل های سازمان بهداشت جهانی جهت پیشگیری و کنترل بیماری باید از خود، خانواده و سایر افراد جامعه در مقابل این ویروس محافظت کنیم.

چنانچه دارای بیماری خاصی هستید و یا سیستم بدنی ضعیفی دارید و برای مقابله با کرونا نیاز به تقویت سیستم بدنی خود و یا رفع مشکلات زمینه ای دارید پزشکان متخصص ما در کیلینیک شهر راز می توانند یاری رسان شما باشند.برای گرفتن نوبت و اطلاع از زمان ویزیت پژشک مربوطه می توانید با درمانگاه شهر راز تماس بگیرید .