ما در این مقاله سنگ کلیه را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم، ولی برای درک بهتر موضوع و مطالب لازم است تا ساختار و وظیفه کلیه ها در را تا حدودی بشناسیم.

کلینیک تخصصی در شیراز که بیشتر بیماری های داخلی را می تواند در مان کند، یکی از بهترین کلینیک هایی به شمار می رود که هر فردی هر مشکل و بیماری داشته باشد می توانید به این درمانگاه مراجعه کند و به کمک بهتریین پزشکان که در این زمینه تخصص بسیاری دارند بیماری خود را درمان سازد. نوبت دهی کلینیک تخصصی در شیراز به صورت آنلاین می باشد و این به معنی است که شما در خانه خود می توانید نوبت پزشک مورد نظر خود را از این کلینیک دریافت کنید.

ساختار و کار کلیه ها

کلیه یکی از اندام های اصلی بدن است که به صورت جفت در قسمت پشتی بدن و زیر دنده ها قرار دارد. مهم ترین وظیفه کلیه ها پاکسازی خون و حذف مواد زائد حاصل از متابولیسم سلول هاست. کلیه در واقع تصفیه خون در بدن را انجام می دهد. هر کلیه از میلیون ها  واحد یا لوله های ریز تشکیل شده که کار تصفیه را انجام می دهند. خون از طریق سیاهرگ های کلیوی وارد این لوله ها که نفرون نام دارند می شود و این واحد ها مثل یک صافی عمل کرده و در بخش های مختلف کلیه باعث جذب، بازجذب و یا دفع مواد مختلف می گردند. بعد از گذر از نفرون های کلیه مواد زائدی که غلیظ شده اند ادرار را تشکیل می دهند. یکی دیگر از وظایف مهم کلیه ها تنظیم آب بدن با باز جذب آن است. در مواقعی که بدن نیاز به آب داشته باشد  و آن را از طریق نوشیدن دریافت نکند، کلیه ها با غلیظ تر کردن ادرار، آب را باز جذب می کنند تا حجم مناسب آب برای بدن تامین گردد.

بیماری های کلیوی

بیماری های مربوط به کلیه معمولا تدریجی ایجاد می شوند و ممکن است باعث تخریب و از بین رفتن عملکرد بخش زیادی از کلیه شوند ولی فرد هیچگونه اطلاع و یا علائم شدیدی از بیماری خود نداشته باشد. افرادی که بیشترین خطر را برای ابتلا به بیماری های کلیوی دارند شامل کسانی است که دارای عارضه هایی نظیر دیابت، فشار خون و بیماری های ارثی کلیوی هستند. این افراد باید به طور مرتب تحت نظر پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند تا در صورت بروز هر گونه بیماری مربوط به کلیه بتوان به موقع آن را تشخیص داد و درمان کرد. نارسایی کلیه در اثر انواع و اقسام بیماری های مربوطه موجب عدم تصفیه خون به شکل صحیح می شود. این مواد در خون و در بدن تجمع پیدا می کنند و فرد ناچار به استفاده از دیالیز می گردد. یکی دیگر از بیماری های مربوط به کلیه که در بین مردم شایع تر است، که در مورد آن مفصل صحبت خواهیم کرد.

 بیماری های کلیوی درمانگاه شهر راز

بیماری های کلیوی

 

خدمات کلینیک گوارش در شیراز : همانطوری که بیان نمودیم بسیاری از افراد برای اینکه مشکلات و بیماری هایی را که مربوط به سیستم گوارشی شان می باشد را می خواهند در بهترین کلینیک گوارش در شیراز درمان کنند. به طور کلی از دو روش درمانی در کلینیک و درمانگاه گوارش در شیراز استفاده می شود

 

علت ایجاد سنگ کلیه و انواع آن

رسوب مواد معدنی، نمک ها و اسید های ادراری مثل اسید اوریک، کلسیم و اگزالات در مجراهای کلیه موجب ایجاد سنگ در کلیه می گردد. این رسوبات در اثر غلیظ شدن ادرار، کریستاله شدن و به هم چسبیدن مواد معدنی موجود در ادرار تشکیل می شوند. به طور کلی سنگ های کلیه به چند نوع تقسیم می شوند. درصد زیادی از سنگ های کلیوی را سنگ های کلسیمی تشکیل می دهند که اکثرا به فرم اگزالات کلسیم رسوب می کند.

کلسیم به طور طبیعی در بدن وجود دارد و می تواند با سایر املاح و مواد ترکیب شود. اگزالات نیز به میزان زیادی در میوه و سبزیجات موجود است و مصرف زیاد آنها اگزالات را برای ترکیب شدن با کلسیم و تشکیل سنگ های کلیه فراهم می کند.

انواع دیگر شامل سنگ های اسید اوریکی است که به علت بالا بودن اسیدیته و کم بودن PH ادرار تشکیل می شود. عواملی که باعث اسیدی شدن ادرار می گردد شامل اضافه وزن زیاد و چاقی مفرط، کم بودن حجم ادرار( در اثر مصرف کم آب)، استفاده از دارو هایی که اسید اوریک خون را افزایش می دهد و بیماری هایی مربوط به متابولیک اوره خون هستند. سنگ های عفونی یکی دیگر از انواع سنگ کلیه است که معمولا از رسوب املاحی نظیر منیزیم، آمونیوم و فسفات تشکیل میشوند و از علل آن می توان به وجود عفونت در ادرار اشاره کرد. سنگ های سیستئینی که اغلب به دلایل ژنتیکی و توارث ایجاد می شوند نوع دیگری از سنگ های کلیه را تشکیل می دهند.

حرکت سنگ از کلیه به میزنای کلینیک شهر راز

حرکت سنگ از کلیه به میزنای

 

عوامل موثر در تشکیل سنگ کلیه

از اصلی ترین دلایل تشکیل سنگ در کلیه رژیم غذایی نا مناسب است. غذاهایی که میزان زیادی اگزالات دارند و ویتامین ها  و مواد مغذی آنها کمتر است باعث بروز سنگ کلیه از نوع کلسیمی می شوند. همچنین خوراکی هایی که مواد پروتئینی زیادی دارند مثل گوشت قرمز نیز از دلایل تشکیل سنگ در کلیه ها هستند. مصرف زیاد نمک  و غذاهای شور که باعث افزایش دفع ادرار، غلیظ شدن آن و به دنبالش کم آبی بدن را موجب می شوند از جمله عوامل موثر  است.استفاده نا مناسب از مکمل های مصنوعی کلسیم که به خوبی نمی توانند در روده جذب شوند نیز از این عوامل به شمار می رود. کم آبی بدن و عدم مصرف مایعات در طول روز موجب می شود تا کلیه ادرار را غلیظ کنند و بدین ترتیب احتمال ایجاد سنگ  افزایش یابد.بیماری هایی مثل نقرس و دیابت و اضافه وزن از دلایلی است که می تواند سنگ کلیه را موجب شود. پر کاری غده ی تیروئید و افزایش هورمون های بدن که در افزایش سطح کلسیم دخیل هستند یکی دیگر از نکات قابل توجه در تشکیل سنگ کلیه است. استفاده از دارو هایی مثل بعضی از آنتی بیوتیک ها یا دارو هایی که برای در مان فشار خون تجویز می شوند هم در تشکیل سنگ اثر دارند. در آخر می توان از عوامل ژنتیکی و بیماری های ارثی مربوط به کلیه که درصدی از سنگ های کلیه را موجب می شوند نام برد.

 

علائم سنگ کلیه

نشانه ها و درد سنگ کلیه هنگامی بروز پیدا می کند که سنگ وارد میزنای شود. میزنای لوله ای است که کلیه را به مثانه مربوط می سازد و ادرار را از کلیه به مثانه هدایت می کند.این علائم عبارت اند از :

1_درد در انتهای کمر، پهلو و شکم : این درد که معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و ممکن است بر شدت آن افزوده شود، حالت موجی دارد یعنی وقتی سنگ های کلیه شروع به حرکت می کنند میزنای حالت منقبض دارد و شدت درد بیشتر می شود، سپس چند دقیقه از شدت درد کم شده و دوباره شروع می شود.

2_سوزش ادرار و یا احساس درد هنگام دفع ادرار : فردی که مبتلا به سنگ کلیه باشد ممکن است هنگام دفع درد دارای سوزش  و درد شود در این حالت سنگ از کلیه و میزنای وارد مثانه شده یا در نزدیکی مثانه قرار دارد.

3_ادرار پر رنگ، قرمز و یا قهوه ای : هنگامی که رنگ ادرار تیره باشد یعنی خیلی غلیظ شده و میزان آب آن بسیار کم است. این یکی از نشانه های مهم سنگ کلیه است.وجود خون در ادرار نیز یک  علامت رایج در افراد مبتلا به سنگ کلیه است.

راه های در مان سنگ کلیه در خانه

در اینجا به چند روش خانگی که تا حدودی باعث درمان سنگ کلیه کوچک و خفیف می شود به طور مختصر اشاره می کنیم

نوشیدن مایعات و آب مهم ترین توصیه به این افراد است. در مطالب قبل به اهمیت آب در کارکرد کلیه و دفع ادرار پرداخته شد. مصرف روزانه 8 لیوان آب علاوه بر تامین کردن آب مورد نیاز بدن در بهبود کارکرد کلیه ها نیز تاثیرات بسزایی دارد. به جای آب نیز می توان از انواع عرقیات مثل عرق خارشتر و یا عرق کاسنی روزانه یک لیوان مصرف کرد.استفاده از آبلیمو به صورت شربت نیز برای درمان مفید می باشد. مصرف سرکه سیب از بهترین روش های خانگی برای درمان  محسوب می شود که می توانید ان را با مقداری آب و عسل استفاده کنید. افزایش مصرف غذاهای دارای فیبر زیاد مثل زیتون یکی دیگراز توصیه ها برای درمان است. هندوانه، آب انار و برگ ریحان نیز می تواند برای درمان سنگ کلیه در خانه مثمر ثمر واقع شود.

راه های درمان سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه

 

اگر سنگ کلیه بزرگ باشد و نتوان آن را با روش های خانگی درمان کرد نیاز است تا به پزشک مراجعه شود و برای برداشتن و دفع سنگ اقدامات لازم صورت گیرد. چندین روش برای دفع سنگ کلیه های بزرگ وجود دارد . یکی از روش ها استفاده از امواج صوتی یا شوک صوتی برای خرد کردن و کوچک کردن  می باشد. این امواج با ایجاد ارتعاش های قوی سنگ را به قطعات کوچکتری تبدیل می کند که امکان عبور از میزنای و دفع از طریق ادرار را داشته و ممکن است همراه با درد نیز باشد. راه دیگر برداشتن این سنگ های بزرگ جراحی است روشی که نفرولیتوتومی از راه پوست نامیده می شود. در این روش هنگامی که فرد کاملا بیهوش است در کمر با ایجاد یک برش کوچک ، ابزار هایی مثل لوله و دوربین را وارد بدن می کنند و عمل جراحی  برداشت سنگ توسط پزشک متخصص انجام می شود. در این روش بیمار نیاز به بستری دو روزه در بیمارستان و مراقبت های بعد از جراحی  دارد.

تمام خدمات فوق برای برداشتن، شکستن و جراحی سنگ کلیه در کیلینیک شهر راز و توسط پزشکان و متخصصان مجرب انجام می گیرد. شما می توانید برای انجام مشاوره و یا گرفتن نوبت برای انجام درمان های مربوط به بیماری های کلیوی با درمانگاه شهر راز تماس بگیرید.

کلینیک و درمانگاه شهر راز

خدمات مربوط به بیماری های کلیه در درمانگاه شهر راز